본 연구는 국내 패션 공유 플랫폼과 중국 패션 공유 플랫폼의 현황을 비교, 분석하여 향후 패션 공유플랫폼의 활성화를 위한 기초 자료를 제공함에 연구의 목적이 있다. 이를 위해 2017년 10월부터 2017년 12월까지 한국(프로젝트앤, 더클로젯) 및 중국(뉴션파이, 이얼싼) 각 2개씩의 패션 공유 플랫폼을 조사, 제공되는 서비스와 주문프로세스, 구매후기 등을 비교, 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 패션 공유 플랫폼은 상품제시 방법에 있어 일부 차이가 있었는데, 한국은 의복 유형과 사이즈, 대여 현황 등의 객관적 정보를 먼저 노출하는 것과 달리 중국은 보다 감성적인 테마를 인지할 수 있도록 제품을 모델 피팅 이미지와 TPO 및 감성 카테고리로 제시하고 있었다. 둘째, 보유 상품군에 있어서는 한국과 중국 차이가 큰 것으로 분석되었다. 한국에 비해 중국 패션 공유 플랫폼에서 제공하는 제품수는 거의 2배에 달했으며, 한국의 경우 구매후기에도 대여 제품수 부족에 관한 의견이 높았던 것을 감안한다면 향후 패션 공유 플랫폼의 활성화를 위해서는 보유 상품군 및 제품수의 확대가 요구되는 것으로 판단되었다. 셋째, 이용권에 있어서도 한국과 중국 차이가 크게 나타났는데, 한국에 비해 중국은 보다 저렴한 금액으로 무제한 대여 서비스를 제공함으로써 차별화 된 경쟁력을 가진 것으로 분석되었다. 한국의 구매후기에서 가격에 대한 부정적 내용이 많았던 것을 고려한다면 소비자의 가격 민감성 및 합리적 가격대 책정에 관한 후속 연구가 필요할 것으로 사료된다. 마지막으로 한국의 패션 공유 플랫폼 활성화를 위해서는 고객센터 운영 및 배송 개선, 사용 후기를 포함한 정보교류 확대 등 부대 서비스 개선이 절실한 것으로 분석되었다. 선발 주자로 나섰던 패션 공유 플랫폼의 사업 실패는 향후 공유 경제 및 패션 산업의 방향성을 타진하는데 중요한 자료가 될 것이다. 이에 본 연구는 국내 패션공유 관련 사업이 부진하고 있는 현 시점에서 새로운 패션 공유 플랫폼을 개발하고, 시스템을 개선하기 위한 인식 확산 및 논의를 위한 단서를 제공함에 연구의 의의가 있다.
The objective of this study is to compare and analyze the current status of Korean and Chinese fashion sharing platforms, and to further provide a basic data for the promotion of Korea’s future fashion sharing platforms. For this, two fashion sharing platforms each from Korea(Project-anne, Theclozet) and China (Nushenpai, Yiersan) were examined, and a comparative analysis was conducted among available services, order processes, user reviews, etc., during the period from October to December, 2017. The results of this study are as follows: First, there was some difference in the way of presenting products between Korean and Chinese fashion sharing platforms. While Korean fashion sharing platforms first revealed objective information such as clothing types, sizes, and rental status, Chinese fashion sharing platforms presented their products as model fitting images, TPO, emotional key-word so that customers are more exposed to sentimental themes. Second, there was a big difference in the lines of goods between Korean and Chinese fashion sharing platforms. The number of products offered at Chinese fashion sharing platforms is almost twice more than that of offered at Korean fashion sharing platforms. Considering that most user reviews on Korean fashion sharing platforms include complaints about insufficient number of rental products, it is viewed as necessary to extend the lines of goods and the number of products for the promotion of Korea’s future fashion sharing platforms. Third, there was also a significant difference in rights to use between Korean and Chinese fashion sharing platforms. Chinese fashion sharing platforms were analyzed to have differentiated competitiveness by providing unlimited rental services at a cheaper price compared to Korean platforms. Considering that user reviews on Korean fashion sharing platforms have many negative contents, it is required to conduct follow-up studies on customers’ sensitivity to price and determination of reasonable price ranges. Finally, for the promotion of Korea’s future fashion sharing platforms, it is necessary to improve additional services such as customer service center operation, delivery process improvement, and expansion of information exchanges including user reviews. The failure in fashion sharing platforms business, which have emerged to pioneer a new market in Korea, will serve as an important reference material crucial to considering the directivity of future sharing economy and fashion industry. In this regard, this study is significant in providing clues to develop new fashion sharing platforms, recognize the need for better systems, and discuss the ways to improve existing systems, at a time when domestic fashion sharingrelated business has now been in a slump.