2002년 미국정신지체학회(AAIDD)가 「정신지체에 관한 정의와 분류 및 지원체계」에서 긍정적 행동지원의 사용 근거를 밝혀 두고, 또한 개별화교육계획에 긍정적 행동지원 요소들을 포함하도록 요구한 이후에 국․내․외에서 실시된 긍정적 행동지원에 대한 최근 실험 연구의 동향과 긍정적 행동지원 요소 분석을 목적으로 하였다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 지난 10년간의 긍정적 행동지원에 대한 국내․외 문헌들 중 15편을 최종 선정하였다. 선정된 문헌들은 연구문제에 의거하여 3단계 총 13개의 분석변인(연구대상자 정보, 실험환경, 실험 설계, 종속변인 (목표행동, 측정방법, 관찰자간 신뢰도), 독립변인 (중재전략, 중재수준, 중재자, 중재충실도), 결과, 연구타당도))에 따라 심층적으로 분석하였다. 연구결과는 정신지체 교육현장에서 긍정적 행동지원이 문제행동을 감소하고 바람직한 행동을 증가시켰다. 또한, 통합환경과 3가지 지원수준의 연계적인 지원이 필요한 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to review of published literature of positive behavior support (PBS) in both Korea and Abroad and to provide and suggest on PBS practices for students with mental retardation in the future. From the review of literature based on criterion for selection from 2002 to 2011 revealed 15 experimental studies. These founded studies primarily employed PBS to decrease students with mental retardation's problem behavior and increase desirable behavior. In this study, total of 13 analytic variables through 3 step; characteristic of participants, research setting, study design, independt and dependent variables etc PBS strategies, target behavior, result were implemented on 15 studies to analyze. In general, this literature review suggested positive and strong evidence based intervention for students with mental retardation. Implications of suggestion and discussion for practice for future research were described.