교육 수화통역을 실시하는 고등학교의 청각장애학생 통합교육의 실태와 개선방안을 연구하기 위해 청각장애학생 8명, 수화통역사 3명, 일반교사 3명, 특수교사 1명을 대상으로 반구조화된 면접을 실시한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 청각장애학생 통합교육의 특성을 살펴본 결과, 청각장애학생의 통합교육에 대해 일반교사와 청각장애학생 간의 인식 불일치가 있었다. 일반교사는 청각장애학생은 사회적 통합까지는 어느 정도 가능하지만 교육적 통합은 현실적으로 어렵다고 생각하는 경향이 강했으며, 청각장애학생은 청각장애학생이 수업에 참여하고 수업 내용을 이해할 수 있는 교육적 통합을 바라고 있었다. 둘째, 교육 수화통역을 통한 청각장애학생 통합교육의 특성을 통역사 변인, 학생 변인, 교사와 수업 변인으로 구분한 결과, 통역사 변인으로 교육 수화통역사에게 필요한 능력은 수업 내용에 대한 이해, 통역 대상자에 따른 통역 언어 사용 능력, 통역 정확성과 속도, 통역 기법, 교육 통역사의 역할 인지, 일반교사와 수업에 대해 의사소통하는 기술 등이었다. 학생 변인은 청각장애학생의 수업에 대한 동기 부여 정도가 중요한 요소였다. 교사와 수업 변인에서는 교사가 청각장애학생과 일반학생을 동일한 학업 성취 준거를 설정하여 지도하는 것과 교사가 수업 방법의 차이로 인한 통역의 어려움을 고려하여 수업하는 것이 중요한 요소였다. 셋째, 효율적인 청각장애학생의 통합교육을 위한 개선방안으로는 교육 수화통역 제도의 법제화와 올바른 교육 수화통역사관의 정립, 청각장애학생의 정체성 확보 방안 강구, 잔존청력 활용을 통한 구어능력 신장, 일반교사의 청각장애학생 학업성취도에 대한 책무성 강화, 청각장애학교의 재구조화와 순회교사 제도 운영이 제기되었다.
This research interviewed 8 students with hearing impairment, 3 sign language interpreters, 3 regular education teachers, and one special educational teacher to study on reality and future direction of inclusion for students with hearing impairment of highschool with sign language interprets, and results are following. First, in characteristics of hearing impairment inclusion there was different expectation between teachers and hearing impaired students. Teachers were inclined to think that their social integration was possible and educational integration was difficult. But students with hearing impairment wanted educational integration that they could understand the instruction. Second, the characteristics of inclusion of students with hearing impairment through educational interpreting was interpreters, students, teachers/instruction variables. In interpreter variables the necessary abilities to educational interpreter were understanding the instruction, interpretation language usage according to objects of interpretation, accuracy and speed of interpretation, interpretation techniques, awareness of educational interpreter's role and communication with teachers about instruction. In students' variables important factor was student's motivation degree to the instruction. Important factor of teachers/instruction variables were that teachers instructed with the same achievement standards to hearing and students with hearing impairment and instructing according to interpreters' difficulty. Third, future directions for efficient inclusion for students with hearing impairment were legislating the educational sign language interpreting, correct awareness of educational interpreter's role, identification securement of students with hearing impairment, strengthening of oral communication through residual hearing, strengthening regular education teachers' responsibilities for school achievement of students with hearing impairment, reconstructing the school for students with hearing impairment and management of itinerant teacher.