본 연구는 농촌지역 아동에게 집단미술치료를 실시하여 자아존중감 향상에 긍정적인 변화가 있는지를 알아보기 위해 실시되었다. 본 연구의 대상자는 충청남도 면단위에 소재한 초등학교 1학년 학생 7명으로 학교의 지원과 부모의 허락 하에 집단미술치료를 실시하였다. 대상자는 특정종교 다문화가정 자녀 3명, 조손 가정 2명, 신체적으로 정상발달에 지장을 받고 있는 학생 2명이었다. 집단미술치료의 결과는 다음과 같다. 집단미술치료가 농촌지역 저학년의 자아존중감 중 가정적 자아존중감에서 통계적으로 유의미한 향상이 나타났다. 또한 K-HTP의 내용과 형식적 분석에서 부정적인 표현이 줄어들고 긍정적 표현이 나타났으며 행동관찰기록에서 회기가 진행될수록 긍정적인 변화가 나타났다. 이상과 같은 결과로 부터 본 연구의 집단미술치료프로그램이 농촌지역 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있었음을 알 수 있다.
The piece examines whether a group art therapy program brings some positive effects on elementary school children in rural area or not. Such elementary school children for the study include three from multicultural families, two from families under the protection of their grandmother and grandfather without their parents, and two with physical developmental disability in rural area. The author concludes as follows: (a) The group art therapy program has a good influence on such study participants in the family self-esteem, not the social and school self-esteem. (b) The study participants’ negative expressions are being transformed into some positive expressions in the K-HTP. (c) The study participants’ behavior comes to be positive little by little in the process of the study. Therefore, the group art therapy program for the article has some positive effects on elementary school children in order to improve their self-esteem in rural area away from downtown of Chungnam Province.