본 연구의 목적은 우리나라의 베이비붐세대, X세대, Y세대 소비자들의 소비관련 가치관 및 라이프스타일의 주요 요인들을 실증적으로 비교, 분석하는 것이다. 본 연구의 응답자들은 부산, 울산 및 인접 경남지역에 거주하는 사람들이었고, 365부의 서베이 설문지들이 최종 분석에 사용되었다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비관련 가치 영역에서 베이비붐세대는 다른 두 세대들에 비해 가족 중심적 가치를 가지고 있었고, Y세대는 다른 두 세대들에 비해 다양성의 허용, 자아존중, 자아실현, 성취감, 타인과의 원만한 관계, 삶에서의 즐거움 및 흥분/짜릿함을 강조하는 것으로 나타났다. X세대는 소비관련 가치의 대부분 변수들에서 베이비붐세대와 Y세대의 중간적인 특성을 나타냈다. 둘째, 소비관련 라이프스타일 영역에서 베이비붐세대는 다른 두 세대들보다 절약/검소한 소비행동, 계획적인 소비, 시간절약에 민감함의 특성들을 보인 반면, Y세대는 다른 두 세대들에 비해 컴퓨터와 인터넷을 중시, 쇼핑 자체를 즐김, 감각적/쾌락적 소비행태의 특성을 보이는 것으로 나타났다. X세대는 소비관련 라이프스타일의 대부분 변수들에서 베이비붐세대와 Y세대의 중간적인 특성을 나타냈다.
The purpose of this study is to empirically compare and analyze the important factors of consumption-related values and lifestyles of Korean baby boomers, Generation X, and Generation Y. The respondents of this study were consumers in Pusan, Ulsan, and nearby Kyungnam areas, and 365 survey questionnaires were used for the final analyses. The main results of the study were as follows: First, in the area of consumption-related values, baby boomers were more family-oriented than the other two generations. Generation Y allowed more diversity, and had more self-respect, self-fulfillment, sense of accomplishment, warm relationships with others, fun and enjoyment in life, and excitement than the other two generations. Generation X showed intermediate tendencies between baby boomers and Generation Y in most areas of consumption-related values. Second, in the area of consumption-related lifestyles, while baby boomers showed more frugal consumption behavior, planned consumption, and emphasis on time saving than the other two generations, Generation Y showed more emphasis on computers and internet in daily lives, enjoyment of shopping itself, and sensory/hedonic consumption patterns than the other two generations. Generation X showed intermediate tendencies between baby boomers and Generation Y in most areas of consumption-related lifestyles.