본 연구는 특수학교에서 좋은 체육수업에 대한 예비 특수체육교사들의 인식을 알아보는 것이었다. 이를 위해 지향해야 할 체육수업뿐 아니라 지양해야 할 수업에 대해 개방형 설문지를 사용하여 의견을 조사하였다. 또한 특수체육교사 양성을 위해 필요한 교사양성과정에서의 좋은 수업에 대한 인식도 함께 개방형 설문지를 통해 조사하였다. 연구대상은 특수체육교육과가 개설된 4개 대학의 3학년과 4학년에 재학 중인 학생 212명이었으며, 이 중 성실히 응답한 195명의 응답을 중심으로 분석하였다. 연구 결과, 예비 특수체육교사들이 인식한 지향해야 할 수업은 장애학생의 발달 및 기능 수준에 맞는 수업, 즉 개별화에 관한 요구가 높게 나타났고, 교육 방법 측면에서는 다양한 기구/교재를 사용하는 수업과 흥미 있는 수업을 좋은 특수체육수업으로 인식하고 있었다. 지양해야 할 수업으로는 장애학생의 능력과 발달 수준을 고려하지 못하고 개별화되지 않은 수업, 부정적인 교사의 태도가 나타나는 수업, 활동량이 적은 수업을 들고 있었다. 또한 교사양성과정에서는 실습이 강화된 교육, 장애유형 및 특성(일반 및 운동) 이해 및 파악, 그리고 실제 장애학생을 대상으로 하는 수업 시연의 확대 및 지도교수의 피드백이 있는 수업이 필요한 것으로 인식하고 있었다.
The purpose of this study was to examine pre-service adapted education teachers’ perceptions of ‘a good physical education class’ in special physical education environment. Open-ended questionnaires were used to survey our participants’ perceptions of desirable and improper instructions. In addition, our participants’ suggestions for making better pre-service teacher education training programs were examined. We recruited 212 college students who were currently enrolled in the department of adapted physical education from 4 universities, and the data collected from 195 college students were used for data analysis. Results indicated that pre-service adapted physical education teachers perceived that a good adapted physical education class has to be individualized according to learners’ developmental and ability levels. In terms of instructional methods, results indicated that a good adapted physical education class should guarantee utilizing various sports equipment and instructional resources and managing physical education classes with fun. On the other hand, results indicated that improper instructions included no individualization, negative teachers’ attitudes, and a less amount of physical activity. Also, results indicated that participants suggested providing enhanced practical education, understanding types and characteristics of students with disabilities, enlarging an opportunity of demonstrating actual physical education class for pre-service teachers, and providing professors’ feedback.