메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문학교육학회 문학교육학 문학교육학 제36호
발행연도
2011.1
수록면
493 - 523 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Literatures could be materials to experience life problems in a symbolic dimension, and student-readers could cultivate their mental forms for interpretation of literary texts and evaluation of life issues. On this perspective, this study shows that the interpretation of texts and moral evaluation are closely related in structurally. Lee, Ok(李鈺)’s 「Hyeop-chang-gi-mun(俠娼紀聞)」 is a proper text for open- interpretation. With this text, student-readers made their moral evaluation of the ‘kisang(妓生)’ who killed herself with fatal drinking and sex. Results are as follows:Affective readers who focused on characters’ feelings tried to evaluate the character’s motive after imagination of the relationship between the kisang and the man who died with her. Cognitive readers operated their ‘moral imagination’ along interpretive clues to explore other possibilities of life, or evaluated the behavior of kisang in the light of moral principles. Meanwhile, readers who attached importance to the narration, made their evaluations of practicing attitudes for moral behaviors.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0