(연구배경 및 목적) 음악에 맞춰 시각화 되어진 영상은 음악을 청중들에게 흥미를 유발시키고 작곡가의 의도를 좀 더 명확히 전달시킨다. 이러한 형태로 듣는 이에게 청각뿐만 아니라 시각을 통하여 여러 정보를 제공하며 작품의 몰입도를 높여주게 된다. 이러한 공감각적인 작품 활동을 통해 제작된 콘텐츠를 가상현실에서 구현한다면 좀 더 새로운 미디어를 추구하려는 시대적 요구에 대응할 수 있게 되고 차세대 실감 기술 연구로 확대 시킬 수 있게 된다. 이에 그 특성을 연구하여 향후 Sound Visualization 기반 VR콘텐츠 개발의 방향성을 제시하는데 목적이 있다. (연구방법) 현재 Sound Visualization 기반 VR 콘텐츠는 제작사례나 특성에 관련된 직접적인 연구가 아직 진행되어 있지 않다. 따라서 선행연구가 진행된 VR콘텐츠와 소리 시각화 각각의 제작 사례를 심층적으로 비교 분석하여 결론을 도출하고자 하였다. (결과) 각각의 사례들은 다음과 같은 특성을 가지고 있다. 첫째, 아티스트의 작품이 가상현실에서 구현되기 시작하였다. 둘째, 가상현실에서의 방향감, 거리감, 공간감의 표현을 위해 3D 사운드가 적극적으로 개발되고 있다. 셋째, 음악과 소리를 시각화 하였다. 이러한 특성을 통해 Sound Visualization기반 VR콘텐츠의 특성을 종합해 보면 첫째, 체험환경측면에서 체험자는 HMD를 통한 360°가상현실 공간 내에서의 자유로운 시선 경험하게 된다. 둘째, 표현방법 측면에서 3D Sound 기술을 활용하여 가상공간에서의 방향감, 거리감, 공간감 표현할 수 있게 된다. 셋째, 사용자 경험 측면에서 체험자는 가상공간에 현존한다는 착각을 통해 현장감과 몰입도가 증대된다. 따라서 ‘보는’콘텐츠에서 ‘경험하는’콘텐츠로 의식이 변경되게 된다. (결론) Sound Visualization기반 VR콘텐츠는 예술과 공학의 융합으로 말미암아 음악의 시각화가 가상현실에서 구현될 수 있다는 점에서 체험자에게 새로운 경험을 선사해 주게 된다. 소리 시각화 형상을‘보는’것으로부터 ‘경험하는’것으로 개발 방향성이 제시되며, 향후 VR을 활용한 예술가들을 통해 사운드 조형 정보 공간에서 작품의 의도를 잘 반영할 수 있는, 그리고 현장감과 몰입도가 높은 VR콘텐츠로 발전하게 될 것이다.
(Background and Purpose) Visualizing images through music invokes the interest of the audience and conveys the intention of the composer with greater clarity. Such images are informative for listeners through both their visual and auditory senses, and increases immersion in works. If contents created through multisensory art activities could be applied to virtual reality, it would become possible to cope with the requirement of the times to pursue more novel media and expand into research exploring next-generation realistic sense technology. Thus, the objective of this study is to present directions for sound visualization-based VR content development through investigation into such characteristics. (Method) Currently, there has been little study that directly investigates cases involving production of sound visualization-based VR contents or their characteristics. The study is therefore intended to derive conclusions based on in-depth comparative analyses of cases of sound visualization-based VR content production and VR content production cases investigated by previous studies. (Results) Each case of content production was found to have the following characteristics: First, artistic works began to be implemented in virtual reality. Second, 3D sound was being actively developed for rendering the senses of orientation, distance and space in virtual reality. Third, music and sound were visualized. Based on those characteristics, sound visualization-based VR contents can be characterized as the following: First, users exposed to sound visualization-based VR contents will experience an unrestrained line of vision within 360° virtual reality space through HMD from the perspective of the environment being experienced. Second, 3D sound technology can be used to render the senses of direction, distance and space in virtual space from the perspective of the rendering methods. Third, users exposed to sound visualization-based VR contents will have an increased sense of presence and immersion, due to the illusion that they are actually present in virtual space. Thus, the contents will change from the contents being viewed to the contents being experienced. (Conclusions) Sound visualization-based VR contents, which merge art and engineering, enable the visualization of music in virtual reality, and therefore provide users with a new experience. Sound visualization will inspire development of the contents to be experienced, going beyond the boundary of contents intended only for vision, and furthermore, will effectively reflect the intention of works in the formative sound information space using VR produced by artists, and evolve into VR contents with a high sense of presence and immersion.