(연구배경 및 목적)현대의 박물관은 전시를 매개로 하여 관람객과 시공간적 소통의 장으로 역할을 하고 있다. 전시를 통한 소통이란 내용의 전달 뿐만 아니라 주제와 메시지에 대한 공감을 통해 관람객의 반응을 유도하는 것이다. 따라서 본 연구는 박물관 유형에 따른 감성요소와 표현, 반응의 분석을 통해 감성적 전시 커뮤니케이션 증진 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. (연구방법)이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 루돌프 슈타이너의 12감각론과 커뮤니케이션 특성에 대한 이론 고찰을 통해 박물관의 감성적 전시 커뮤니케이션 모델을 도출하고 분석매트릭스를 구성하였다. 그리고 박물관의 세 가지 유형을 대표하는 박물관들을 선정하여 매트릭스를 적용시켜 평가하였다. (결과) 그 결과 박물관의 전시는 주제의 유형에 따라 전시공간에 나타나는 감성요소와 표현의 차이가 있으며 감성반응도 다름을 도출하여 세 가지 차별화 방안에 대한 방향성을 제시하였다. 본연구가 감성적 전시 커뮤니케이션을 위한 연출에의 적용 및 후속 연구에 기초자료로 활용되길 기대한다.
(Background and Purpose)Modern museums facilitate temporal and spatial communications with visitors through the medium of the exhibitions. Communication through exhibitions is designed to elicit responses from visitors by conveying contents and arousing sympathy with themes and messages. Therefore, the aim of this study is to identify methods for improving sensibility communication through exhibitions by analyzing elements, sensibility expressions and responses according to the types of museums.(Method)A model was extracted for this study based on the theoretical consideration of Rudolf Steiner's twelve senses and communications characteristics; ultimately an analysis matrix was constructed. Then, the matrix was applied to exhibitions in three types of museums. (Result)Differences in sensibility elements, expressions and responses in exhibition spaces were based on themes. Consequently, directivity for three differentiated schemes was suggested. In conclusion, it is anticipated that this study will benefit museum directors who wish to communicate through sensibility exhibitions; additionally, the study provides basic data for further research.