승리를 지향하던 대한민국 스포츠에 성장과 사회적 책임 같은 가치가 더해지고 있다. 이러한 가치의 변화는 선수의 훈련 환경 개선 논의로 이어지고 있는데, 지금까지 선수 훈련 환경 개선에 관한 논의는 선수의 전인적 발달이나 인권 등 관념적 내용에 천착해 실제적인 훈련 방법이나 지도 방식에 대한 논의는 부족하였다. 본 연구는 선수 훈련 환경 개선을 위한 구체적 방법으로 멘탈코칭에 주목하였다. 멘탈코칭은 훈련 과정에서 멘탈트레이닝, 상담, 멘토링을 활용해 선수의 경기력 향상과 개인적 성장, 자아실현을 지원한다. 본 연구는 멘탈코칭의 관점을 반영한 전지훈련 프로그램을 개발, 적용하여 효과를 확인함으로써 선수 훈련 프로그램 방법으로 멘탈코칭의 도입 가능성을 검토하였다. 먼저 멘탈코치와 수퍼바이저, 지도자간 협의를 통해 멘탈코칭 전지훈련 프로그램을 개발하였다. 멘탈코칭 전지훈련 프로그램은 시합루틴 개발과 적용, 경기상황 대처전략 수립, 우수선수 심리자원 이해, 목표설정 및 동기화를 목표로 설정하고, 배드민턴대회, 멘탈교육, 올림픽금메달리스트 특강, 트레킹, 쉐어링을 구성하였다. 개발한 멘탈코칭 전지훈련 프로그램을 중ㆍ고등학교 배드민턴 선수와 지도자 31명을 대상으로 3박 4일간 진행하였다. 그 결과, 선수의 경기력 향상, 개인적 성장, 자아실현 측면에서 성과가 나타났으며, 원소속팀 지도자는 자신의 훈련 및 지도 행동 개선의 필요성을 인식하였다. 즉, 멘탈코칭 전지훈련 프로그램이 선수와 지도자 모두에게 단기적 성과는 물론 장기적 변화의 동력으로 작용하는 것으로 나타나 전지훈련 프로그램 방법으로 멘탈코칭이 도입 가능함을 확인하였다. 본 연구가 체육계와 체육학계의 선수 훈련 환경 개선 논의에 훈련내용과 방법을 동시에 고려하는 계기가 되기를 기대해본다.
Values, such as development and social responsibilities, are added on victory-oriented Korean sport. Those change of values are along with discussions regarding improvement of players’ training environment, however, discussions on improvement of players’ training environment so far rather focused on ideological concepts, such as players’ holistic human development and human rights, therefore, there was a lack of discussion on practical training methods or teaching methods. This study focused on mental coaching as a specific method for improvement of players’ training environment. Mental coaching provides players with performance enhancement, personal growth, and self-actualization utilizing mental training, consulting, and mentoring in their training processes. This study examined a possibility of introduction of mental coaching as a training camp method for players by creating a training camp reflected on mental coaching perspectives and verifying the program effects of application. First of all, a mental coaching training camp was created through consultations with mental coaches, supervisors, and coaches. Goals of the mental coaching training camp were development of competition-routines, establishment of competition-circumstance coping strategies, comprehension of elite-players’ psychological resources, goal-setting, and motivation and the program consist of badminton competitions, mental education, a special lecture by an Olympic gold medalist, tracking, and sharing. The mental coaching training camp proceeded with middle and highschool badminton players and 31 coaches during three-days and four-nights. As results, the training camp was effective for players’ performance enhancement, personal growth, and self-actualization and team coaches realized a necessity of improvement in terms of their training and teaching behaviors. In other words, mental coaching training camp played a role as a source of long-term change as well as short-term results, thus, this study verified that the mental coaching can be introduced as a training camp method. It is anticipated that this study can provide sport fields and academic sport areas with an opportunity to consider both training contents and methods when it comes to discussion players’ training environment development.