본 연구는 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식 정도와 대처방안이 어떠한지 조사하여 ADHD 아동 에 대한 초등교사의 올바른 대처 방향을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 서울시 소재 초등학교 교사 211명을 대상으로 설문조사를 하여 자료를 수집하였고, 수집된 자료는 E-STAT(2.0)을 사용하여 백분 율, t-검증 및 분산분석을 사용하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동에 관한 초등교사의 지식은 양호하였다. 그러나 일반적으로 많이 알려진 지식 이외의 전문적인 내용에 관한 지 식은 낮은 편이었다. 특히 ADHD의 원인, 발생 시기, 약물치료에 대해서 잘 알지 못하였고 ADHD 아 동이 공격적인 특성을 가진 것으로 오인하고 있었다. ADHD 아동에 대한 교사의 지식 점수는 성별, 교직경력, ADHD 아동 지도 경험, 관련 학점 이수 여부, ADHD 관련 연수 시간에 따라서는 유의한 차이가 없었다. 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 각 문항에 대해 양호한 편이지만 적 극적인 대처가 이루어지고 있다고는 보기 어려웠다. 수업관리 방법과 행동관리 방법을 비슷한 정도로 활용하고 있었고, 행동관리 방법 중 행동 점검 방법의 활용도가 가장 낮았는데 이는 학생에 대한 개별 적인 조치가 어렵기 때문일 것으로 보인다. ADHD 아동에 대한 교사의 행동관리 점수는 ADHD 관련 연수 시간이 많을수록 높았으나 성별, 교직경력, ADHD 아동 지도 경험, 관련 학점 이수에 따라서는 차이가 없었다. 연구결과를 종합해 볼 때, ADHD 아동에 대해 일회성이 아닌 지속적인 교사교육이 필 요하고, 교실에서 ADHD 아동을 판별하고 이해할 수 있도록 특성, 발생 시기, 원인, 약물치료, 하위유 형별 특성에 관한 지식 및 올바른 대처방안을 교육내용에 포함시켜야 할 것이다. 연구의 제한점과 후 속 연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study was to suggest some appropriate countermeasures based on survey and analysis of the basic knowledge of elementary school teachers(ETSs) for children with ADHD and what countermeasures are being applied from ESTs. A questionnaire survey was conducted on 211 ESTs in Seoul. The data were analyzed by the E-STAT(2.0) program. The results are as follows. First, the EST’s knowledge level regarding ADHD is relatively high. However, professional knowledge level was lower than average percentage. Futhermore, it showed that ESTs didn’t know the causes, the age at onset, and medication, and they misunderstand that children with ADHD are aggressive. Second, EST’s countermeasures for children with ADHD were generally high. However, it was hard to say that active countermeasures were administered. The use of class management was similar to that of behavioral management. Furthermore, the behavior check method was used the least and would likely be due to the difficulties in taking individual behavior managements against children. There was a positive correlation between the score of EST’s behavior management and in-service training hours related to ADHD. On the other hand, there was no significant difference according to gender, work experience, teaching experience, and completion of ADHD-related education credits. In summary, it is necessary for ESTs to continually receive in-service training so that ESTs can identify and understand and identify children with ADHD in the classroom. The contents of in-service training need to include characteristics, the age at onset, cause, medication, subtype, and appropriate countermeasures. Some limitations and suggestions for future research are provided.