간호대학생들에게 강인성과 전문직 자아개념은 중요하며, 최근 다른 전공에 비해 비교적 높은 취업률 때문에 전공과정에 대해 깊은 고민 없이 지원하는 학생들이 늘고 있는 현 상황에서 스트레스에 대처하지 못하는 간호대학생들은 대학생활 적응에 지대한 영향을 받고 있다. 이에 본 연구는 간호대학생의 강인성, 전문직 자아개념, 대학생활 적응의 상관관계와 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인을 규명할 목적으로 실시하였다. 자료 수집은 지방의 2개 4년제 종합 대학과 2개의 전문대학에 재학 중인 413명의 간호대학생을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하였다. 자료는 SPSS/WIN 14.0을 이용하여 t-test, ANOVA, 상관분석과 다중회귀분석을 사용하였다. 연구결과 간호대학생의 강인성과 전문직 자아개념, 대학생활적응과 유의한 정적 상관관계가 있었다. 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인은 강인성의 하위요인인 몰입, 통제, 도전, 전문직 자아개념의 하위요인인 전문직 실무, 성적, 학년, 나이, 어머니의 직업상태 등이었고 총 설명력은 52%였다. 따라서 대학생활 적응을 향상시키기 위하여 강인성의 하위요인인 몰입, 통제, 도전과 전문직 실무를 향상시킬 필요가 있다.
The purpose of this study was to explore the relationship among hardiness, professional self-concept, student adaptation to college and related factors. Hardiness, professional self concept and student adaptation to college questionnaire scales were used as the measurement tools. Study subjects were 413 students from 2 universities and 1 college in J-city and 1 college in U-city. t-test, ANOVA, Pearson correlation and stepwise multiple regression with SPSS/WIN 14.0 version were used to analyze the collected data. Followings are the results of the research: Hardiness for the nursing students was positively correlated with professional self-concept and student adaptation to college and professional self concept was positively correlated with student adaptation to college. Stepwise multiple regression analysis showed that 52% by the variables, committment, professional practice, school score, school grade, control, age, mother's employment status and challenge. The conclusion of this study suggest that earlier screening and intervention programs for low hardiness and low professional self concept in nursing student should be helpful in developing and assisting student adaptation to college.