우리나라에서 지역약국 서비스 개선을 위한 유인책으로서 지불보상제도에 대한 논의는 많지 않았다. 본 연구에서는 지역약국 서비스의 유형에 따라 영국, 독일, 캐나다, 미국 및 일본에서의 보상방식 사례를 수집하고 고찰함으로써 우리나라 제도에의 시사점을 도출하였다. 인터넷 검색엔진 및 관련 웹사이트에서 해외의 약국서비스 지불보상제도와 관련된 자료를 수집하였다. 보험자가 보상하는 지역약국 서비스로는 처방조제와 약사 전문서비스 및 저가약 대체조제가 있다. 해외에서 보험자의 지불보상 대상이 되는 약사 전문서비스로는 의약품사용평가, 만성질환자 약물사용 관리, 처방의와 논의 후 처방전 변경, 처방전 갱신, 금연보조, 건강검진, 경증환자 치료, 예방접종 등 다양하며 임상/재정적인 편익으로 인하여 계속 확장되는 추세이다. 우리나라에서도 안전하고 효과적인 의약품 사용을 위하여 약국 서비스의 질적 기준을 마련하고, 약사와 의사 간 협조를 강화하고, 저가약 대체조제를 활성화하며, 단골의원-단골약국제도를 도입하여 의약품 서비스의 질을 향상시키는 등의 노력이 필요하다.
Despite of the importance of remuneration systems in service quality, there have been inadequate discourses on the remuneration system for community pharmacy in Korea. The present study aimed to examine pharmacy remuneration systems in foreign countries and to draw insights for domestic implementations. We searched published articles, pharmacy related web-sites, and other web-based references regarding remuneration systems for community pharmacy. We categorized pharmacy services that are reimbursable into three types: dispensing medicines, pharmacist professional services, and generic substitution. For the advantages in terms of clinical- and cost-effectiveness, roles of pharmacists are getting more active and diverse in medication use and other areas in healthcare. In order to promote the appropriated use of pharmacy services in Korea, it is required to develop quality standards for pharmacy services, intensify working relationships between pharmacists and physicians, promote generic substitution, and implement the family pharmacy/physician system.