스마트폰, 스마트 TV 등 스마트 기기의 급속한 확산은 이용자의 미디어 소비 행태를 빠른 속도로 변화시키고 있으며 이는 광고 산업에 새로운 과제를 던져주고 있다. SNS(Social Network Service)의 경우 이용자에 대한 다양한 정보를 수집할 수 있어 보다 정교한 타깃 광고도 가능하다. 이용자들이 언제 어디서나 어느 단말에서든 원하는 콘텐츠를바로 이용할 수 있게 되면서 광고 시청 회피도 용이해지므로 이용자들의 광고 수용도를 높이기 위한 새로운 유형의 광고에 대한 필요성이 높아지고 있다. 이러한 환경 변화에 대응하는 해답을 찾는 것이 바로 스마트 광고의 발전을 꾀하는 것이 될 것이다. 따라서 본 논문에서는 스마트 미디어 환경으로의 변화를 예측하고 이에 따른 스마트 광고의 개념및 기술 분석, 광고시장 전망, 그리고 스마트 광고 산업이 활성화되기 위한 이슈에 대해 살펴보고 스마트 광고 기술의발전을 위한 현안 분석 및 이에 대한 대응방안을 제시하고자 한다.
According to the rapid expansion of smart devices like to smart phone, smart TV, the changes of user's consumption patterns are speeded up. This trends give some tasks to advertising industry. In case of SNS(Social Network Service), delicate target advertisement is possible by the aggregate of various informations to the users. In spite of this merits, it is also possible for user to avoid such an watching advertisement because they can obtain their preferred content by anytime, everywhere, any devices. Therefore new styled advertisements are necessary for enhancing the advertisement receptiveness of users. The developments of smart advertisement are achieved by searching the solutions for these environment change. In this paper, we investigate the evolving environment of smart media, the concepts and technologies of smart advertisement.
Also we suggest the related issues analysis and its solution schemes for development of smart advertisement technology.