본 연구는 현대 중국문화와 중국 내 한류대중문화의 인기 및 현황에 관한 기존 연구들을 메타 분석하였다. 또한 한국 내 중국인 유학생들과의 심층인터뷰를 통해 이들의 자국 및 한류 대중문화와 문화정체성에 대한 인식들을 살펴보고, 이들이 자신들의 문화와 정체성을 어떻게 이해하고 또 문화의 산업화를 어떻게 받아들이고 있는지에 대한 복합적이고 맥락화된 분석을 제시하고자 했다. 이를 통해 현재 과잉담론화되고 있는 한류의 문화산업적 접근에 대한 비판적 문제제기를 하고, 향후 이를 극복하고 지속가능하게 할 수 있는 가능성에 대해서 논의하였다. 이를 바탕으로 단지 대량 생산된 상품과 산업으로서의 문화가 아니라 국가 간, 문화 간 대화와 상호이해를 통한 호혜적인 대중문화의 가능성과 이를 통한 평화로운 지역 공동체의 유지 가능성에 대해 모색하고자 하였다.
This study examines the contemporary Chinese culture and the popularity and current status of the Korean Wave in China by analyzing a series of pertinent literature. This study also aims to provide a fuller understanding of the perceptions of Chinese audience on the Korean culture as well as their own culture and identities through in-depth interviews with the Chinese graduate students in Korea. This may provide an accurate, complex and contextualized understanding of the current status of the Korean popular culture, its consumption or approach. This study suggests the danger of one-sided discourse of the Korean Wave merely focusing on the economic and industrial approach without carefully considering its cultural and communicative potential, and the possibility of a more sustainable development of such a transnational popular culture.