본 연구의 목적은 예비 초등교사들이 지구온난화에 대해 어떻게 인식하고 있으며, 어떤 사고 과정을 거치는지 조사하는 것이다. 이에 본 연구에서는 과학 수업에 참여한 54명의 예비 교사를 대상으로 지구온난화에 대한 토론 수업을 실행하였고, 예비교사들의 과제와 토론 내용의 전사본을 대상으로 분석하였다. 연구 결과, 지구온난화에 대해 교사들은 원인 중심적 사고와 결과 중심적 사고의 두 가지 추론 방식을 택하였고, 지구온난화에 대한 심각성을 어떻게 인식하느냐에 따라 원인 중심적 또는 결과 중심적 사고에 치우치는 경향을 보였다. 지구온난화와 관련된 개념 이해의 측면에서도 예비 교사들은 오존층 파괴를 지구온난화의 원인으로 간주하고, 이산화탄소를 지구 온난화의 가장 큰 요인으로 인식하였다. 또한 해수면 상승을 북극의 빙하 감소의 결과로 간주하였고, 지진과 해일 같은 자연재해가 지구온난화의 결과라고 오해하였다. 이에 본 연구는 지구온난화 교육을 위한 여러 시사점들을 제시하였다.
The purpose of this study was to investigate how pre-service teachers conceptualized the global warming and how they made judgment on global warming issues. In this study, 54 pre-service teachers participated in the debate on the global warming, and their debates were audio-taped and transcribed. The results showed that there were two kinds of reasoning about the global warming: cause-oriented and result-oriented reasoning. The teachers relied upon one of the two kinds of reasoning according to their perception about it. In regard to scientific understanding of the global warming, there were several points to be enhanced; they misunderstood the destruction of ozone layer as a cause of the global warming; carbon dioxide was regarded as a main cause of the global warming; rise in sea level was viewed as a consequence of decrease in the Arctic glaciers; and they counted earthquake and tsunami as phenomena of the global warming. This study suggests several implications for enhancing science instruction pertaining to the global warming.