본 연구의 목적은 연안크루즈 이용객의 중요 선택속성을 확인하고, 일반관광지와 연안크루즈의 선택속성 중요도에 차이가 있는지의 여부를 확인하며, 크루즈 이용경험이나 이용동기 등에 따른 선택속성 중요도의 차이를 규명하고자 하는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증연구가 수행되었으며, 문헌연구는 연안크루즈, 동기, 선택속성에 대한 선행 연구를 검토하였다.
조사 결과를 토대로 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 대부분의 연안크루즈 선택속성 항목이 높은 점수를 나타내 연안크루즈 선택 시 중요하게 여기는 것으로 나타나 일반관광지의 중요 선택속성과 유사하였으나. 여행비용, 거리, 지식습득/자녀교육여건, 자존심충족, 사람들과의 교류여건, 타인권유, 유명도/인지도, 광고/홍보내용, 기후, 안전성, 역사성, 음식, 다양한 자원, 쇼핑, 체류시간, 여행시간 등의 항목에서 유의적인 차이가 있는 것으로 확인되었다.
둘째, 연안크루즈를 이용하고자 하는 동기에 따라 일부 선택속성의 중요도 인식에 차이가 있었다.
셋째, 크루즈 이용한 경험에 유무에 따라 연안크루즈 선택속성의 중요도 인식에 차이가 있었다.
이러한 결과를 바탕으로 할 때, 지금까지의 연안크루즈 도입은 자원여건과 크루즈 산업의 성장추세에 기초하여 가능성과 필요성을 제기하고 있는 수준에 불과하다. 이로 인해 정작 수요시장에 대한 분석과 검토는 정밀하게 이루어지지 않고 있는 실정이다. 그것은 결국 연안크루즈의 특수성을 인정하면서도 의사결정과정에서는 일반관광지의 특성에 의존한 접근을 시도하고 있다는 것이다. 그러나 연구결과에서 보듯이 일반관광지와 연안크루즈의 선택속성 중요도 인식에는 뚜렷한 차이가 존재하는 것이 확인되고 있다. 따라서 시장에 대한 분석과 도입의사결정, 정책입안 등에서 이를 감안한 신중한 접근이 필요할 것이다.
This study aims to identify coastal cruise tourists' major selection attributes, to confirm the difference of importance in selection attributes between general tourist attractions and coastal cruises, and to examine the difference of importance in selection attributes according to previous cruise experience and motivations. To achieve the research objectives, this study carried out literature review on coastal cruise, motive and selection attributes, and empirical research with coastal cruise tourists. The results are as follows: First, most of the coastal cruise selection attributes items were found to show high scores, which explained coastal cruise tourists considered the items to be important. Also, there was significant differences of selection attributes between general tourist attractions and coastal cruises, particularly of travel expenses, travel distance, knowledge acquisition/conditions of children's education, satisfaction of self-respect, conditions of interactions with other people, others' recommendation, popularity/awareness. advertisement/publicity contents, climate, safety, historicity, food, diverse resources, shopping. staying time, and travel time. Second, Second, that there was a difference in the perception of importance of some selection attributes according to the motivations to use the coastal cruise. Third, there was a difference in the perception of importance of some selection attributes according to previous cruise experiences.
This study implies that the current status of the Korean cruise industry is at the beginning stage and there is not sufficient analysis on the cruise market, failing to address the difference between cruise tourism and general tourism. Based on the current results, the cruise industry should consider the significant difference between cruise tourism and general tourism in the process of decision making and policy making.