메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第152輯
발행연도
2019.12
수록면
279 - 311 (33page)
DOI
10.18622/kher.2019.12.152.279

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate the problems and improvement of history teacher training programs from the point of view of in-service teachers. Based on the review of history education course syllabus of the 22 history teacher education institutes, the contents and activities, organized according to the educational goals of the instructors, turn out to have a considerable deviation.
Most of all, the syllabus analysis of the course of “Materials and Methods in History Teaching” indicates that teacher educators strive to foster student teachers’ teaching professionalism. While lesson plans and micro-teaching have been emphasized, the developing process of educational goals to teaching and evaluation has not been coherent in teaching practice.
As a result of a survey involving more than 300 in-service teachers from all over the country, the history teachers tend to solve most significant problems related to history teaching with their colleagues and/or personal trials. The ranking for history teaching theories shows salient difference in teacher education program and professional development. The rankings differed depending on the teacher"s career and where they work.

목차

1. 序言
2. 역사교사 양성과정: 교과교육론 목표와 현황
3. 역사교사 양성과정에 대한 문제인식
4. 역사교사 양성과정의 개선방안
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0