메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이승재 (목원대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第36卷 第3號(通卷 第377號)
발행연도
2020.3
수록면
39 - 47 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is preliminary and qualitative research to find out the possibility of using children’s architectural work as projective test tools. The features of 21 works from the activity of built-environment education for children was analyzed and compared with MBTI psychological preference types. The key results are as follows: 1) Observation and communication was required to understand and analyze children"s architectural works. 2) The results of children’s work appeared in various ways, and were classified as indicators according to composition, shape, expression, program, circulation. These indicators also showed the independence of personal expression types regardless of age or gender. 3) The comparison between architectural expressions and MBTI preference types revealed a significant relationship between the indicators. The relationship only appeared in certain indicator pairs. Therefore, it can be said that the built-environment education could be used as a projection test tool to understand the psychological preferences of children. In conclusion, the meanings and limitations of this study and the possibility of future researches were discussed.

목차

Abstract
1. 서론
2. 문헌 고찰
3. 연구모형 및 작품분석
4. 작품 및 MBTI 선호경향 비교분석
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (10)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0