(연구배경 및 목적) 21세기 디지털 환경 변화에 따라 기업은 자사의 기술 및 역사, 이념 등을 홍보 할 수 있는 수단으로 다양한 마케팅 전략 중, 소비자들과 관계적이며 차별적인 커뮤니케이션을 수행할 수 있는 BTL(Below The Line) 마케팅에 주안점을 두기 시작했다. 또한 기업 박물관이라는 공간을 통해 기업은 소비자에게 경험과 정보를 제공하고, 자사의 브랜드 아이덴티티 및 브랜드 이미지를 구축하고자 한다. 이에 본 연구는 앞으로 활용 가치가 있는 기업 박물관과 BTL 마케팅의 상관관계에 대해 연구를 시작하였다. 이 연구를 통해 소비자들에게는 기업과 커뮤니케이션할 수 있는 경험·교육의 공간이 되며, 기업에게는 강력한 브랜드 이미지 구축을 위한 BTL 마케팅 수단으로서의 활용성을 알려 국내·외 기업 박물관 활성화에 기여하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. (연구방법) 연구방법은 먼저 기업 박물관과 BTL(Below The Line) 마케팅에 대한 문헌적 고찰을 한다. 그리고 기업 박물관의 특성과 BTL 마케팅의 4가지 특성을 소비자 대면 마케팅 관점과 기업 홍보 마케팅 관점에서 살펴보고, 이를 바탕으로 BTL 마케팅을 적용한 전시공간의 5가지 구성 요소를 도출해 낸다. 도출된 구성 요소 5가지를 토대로, 구체적으로 국내·외 기업 박물관 2군데씩을 선정하여 사례분석을 위한 틀을 만든다. 그리고 정량적 평가를 위한 리커트 척도분석을 한 후, 분석 결과를 점수하고 다이어그램으로 도식화 한다. (결과) 연구결과, 소비자 대면 마케팅 관점과 기업 홍보 마케팅 관점에서 본 BTL(Below The Line) 마케팅을 적용한 기업 박물관 전시공간의 구성 요소는, 마케팅 관점에 따라 마케팅 전략을 다르게 하여 전시공간이 구성되어 있는 것을 확인 할 수 있었다. 소비자 대면 마케팅 관점에서는 경험성, 상호작용성, 정보성, 역사성, 문화성 순으로 중요도가 높음을 확인할 수 있었고, 기업 홍보 마케팅 관점에서는 문화성과 정보성, 역사성, 경험성, 상호작용성 순으로 중요도가 높음을 확인할 수 있었다. (결론) 이 같은 연구결과에 따라, 기업 박물관 특성과 BTL(Below The Line) 마케팅의 특성은 서로 상관관계가 많다는 결론을 얻을 수 있었다. 그리고 위의 연구결과를 바탕으로, 전시디자이너들과 마케터들이 기업 박물관 전시공간을 구성할 때, BTL 마케팅을 적극 활용하여 사용한다면 소비자에게는 문화와 교육의 공간이자, 기업에게는 역사와 이념을 알릴 수 있는 공간으로서 활용가치가 높아지게 될 것이다.
(Background and Purpose) As the digital environment transformed in the 21st century, companies began focusing on BTL (Below The Line) marketing, among various marketing strategies, to conduct related and discriminatory communications with consumers as a means to promote their technology, history, ideology, etc. Additionally, through a space called the corporate museum, companies seek to provide experience and information to consumers and build their brand identity and image. This study was undertaken to understand the correlation between BTL marketing and corporate museums that are worth utilizing in the future. It offers experience and education to aid consumers in communicating with businesses, and it contributes towards revitalizing domestic and foreign corporate museums by informing them of their use as a BTL marketing tool for building a strong brand image. (Method) The research method included a literature review of corporate museums and BTL (Below The Line) marketing. The characteristics of the corporate museum and the four characteristics of BTL marketing were reviewed from the perspective of face-to-face marketing and corporate promotion marketing. Based on this study, the five components of exhibition space applied with BTL marketing were derived. Based on these derived components, two domestic and foreign companies’ museums were selected to create a framework for case analysis. Then, after the recertification scale analysis for quantitative evaluation, the analysis results were scored and schematized with diagrams. (Results) The results confirmed that the exhibition space comprises different marketing strategies according to the marketing perspective of the company museum exhibition space applying BTL (Below The Line) marketing from face-to-face and corporate promotion marketing perspectives. From the face-to-face marketing perspective, the importance was highest in order of experience, interactivity, information, history, and culture. From the corporate promotion marketing perspective, cultural, informational, historical, empirical, and interactive were most important. (Conclusions) From the results, it can be concluded that the characteristics of the corporate museums and BTL (Below The Line) marketing are correlated. Further, when exhibition designers and marketers make up the exhibition space of corporate museums, if BTL marketing is used actively, the value of utilization will increase as a space for culture and education for consumers and a space for history and ideology for companies.