본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정이 반영된 중학교 기술・가정 교과서의 가정생활 분야에서다문화교육 내용이 얼마나, 어떻게 반영되고 있는지 분석하는 것이다. 이를 위해 2015 개정 실과(기술・가정) 교육과정의 중학교 과정을 분석하였고, 김서현과 윤영(2011)의 분석기준으로, 5종의중학교 기술・가정 교과서 ‘가정생활분야’에 제시된 본문, 시각자료, 학습활동, 평가에서의 다문화교육내용을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 중학교 교육과정은 다문화교육을강조하고 이와 관련된 학습내용 체계 및 성취기준과 교수・학습 방향 및 평가를 제시하고 있었다. 둘째, 중학교 기술・가정 교과서 5종의 가정생활 분야 내 다문화교육 내용을 분석한 결과 다문화교육 내용의24개 범주를 모두 다룬 교과서는 없었으며, ‘한국 문화/사회적 상황 이해’와 ‘민주적 공동체 지향’의내용이 약 2/5이상을 차지하여 가장 높은 빈도를 보였다. 셋째, 영역별 다문화교육 내용은 인간발달과가족 영역이 가장 높은 빈도로 다문화교육 내용을 담고 있는 것으로 나타났다. 특히 ‘한국 사회 변화’, ‘갈등해결’, ‘의사소통 방법 이해’, ‘자아정체성’ 하위요소의 빈도수가 높았다. 넷째, 교과서 5종에 실린다문화교육 내용을 지식, 기능, 가치 유형으로 나누어 교과서 구성(본문, 시각자료, 학습활동, 평가)별로분석한 결과 시각자료가 매우 높은 빈도를 보였다. 또한 평가 분야는 전체적으로 매우 낮은 빈도를보이고 있어 다문화교육 내용이 평가에 더 많이 포함될 필요가 있음을 알 수 있었다. 본 연구결과를바탕으로 다문화교육 내용의 교과서 구성 및 교수방법에 대한 논의를 제안하는 바이다.
The purpose of this study is to analyze how the contents of multi-cultural education are reflected in the home life of middle school technical and home textbooks reflecting the 2015 revised curriculum. To this end, first of all, we examined whether the middle school part of the 2015 revised (technical / home) curriculum was analyzed. Also, based on the Kim and Yoon(2011), we analyzed the contents of multi-cultural education in text, visual data, learning activity, and evaluations. This article is presented in five categories of family life. The contents of multi-cultural education were analyzed in visual materials, learning activities and evaluations. The research results are as follows. First, the 2015 revised Practical (Technology / Family) curriculum emphasized multi-cultural education and suggested related learning contents systems, achievement standards, and teaching and learning directions and evaluations. Second, based on the analysis concept suggested by Kim and Yoon’s study (2011), the analysis of multi-cultural education contents in the home life area of middle school technical / home textbooks showed that ‘understand Korean cultural / social situation’ among the categories of multi-cultural education contents. And ‘democratic community- oriented’ were the most frequent, more than two-fifths of the total. As a result of examining the contents of multi-cultural education by area, it was found that the contents of multi-cultural education were the highest in human development and family. In particular, the frequency of sub-elements such as ‘Change in Korean society’, ‘Conflict resolution’, ‘Understanding communication methods’, and ‘Self identity’ were high. In addition, the contents of multi-cultural education in five textbooks were divided into knowledge, skills, and values according to the composition of textbooks (text, visual materials, learning activities, and evaluation). In addition, the evaluation area showed a very small distribution as a whole, indicating that more multi-cultural contents need to be included in the evaluation area. In addition, the evaluation area showed a very low frequency as a whole, so it was found that the multicultural content needs to be included more in the evaluation area. This is to propose a textbook composition of multicultural education content and a discussion on teaching methods.