이 연구는 성인 및 대학생을 대상으로 이루어진 다중지능(Multiple Intelligences) 연구의 동향 및 향후 방향성을 탐색하기 위해 수행되었다. 성인에 대한 다중지능 연구는 유아, 초등, 중등 학생에 비해 수적으로 더 적은 편이다. 그 이유는 다중지능이 교수, 학습의 맥락에서 교과를 넘나들며 다양한 활동과 실험이 가능한 연령급간을 중심으로 많이 시도되어 왔기 때문이다. 이와는 달리 성인 대상 다중지능 연구는 연구의 폭과 깊이를 확장해 나가야 하는 시점에 와 있다. 이것은 다중지능 이론의 적용을 확장하고 다변화한다는 점뿐만 아니라 4차 혁명 시대를 살아가는 개인들의 서로 다른 강점을 활용하여 국가 경쟁력을 제고한다는 점에서도 의미가 있다. 본 연구를 위해 2020년 2월 27일에 ‘다중지능’으로 국내 학술지를 검색하여 총 1,617건 외에 ‘다중지능 성인’ 22건, ‘다중지능 대학생’ 54건, ‘다중지능 교사’ 138건을 도출, 확인하였다. 이 중 본 연구의 주제와 관련된 최종 55편의 논문을 확정, 분석하였다. 여러 차례의 검토 및 수정 과정 후 양화하여 통계 분석을 하였다. 연구 결과는 연구 연도와 대상, 연구 분야 및 내용, 방법 등에 대해 항목별, 항목 간 결과로 제시되었다. 연구의 결과를 토대로 논의 및 결론, 연구의 제한점 및 향후 제언을 제시하였다. 본 연구를 통해 다중지능이 성인의 맥락에서 적용되어 온 연구 동향을 구체적으로 살펴봄으로써 여러 세대를 아울러서 다중지능이 개인의 자아실현과 성장, 행복한 삶으로 이끄는데 유용한 교육 프레임이 될 수 있음을 확인할 수 있을 것이다.
This study was conducted to explore the trends and future directions of multiple intelligences studies in adults. Multiple intelligences studies in adults are numerically less than in infants, primary and secondary students. The reason is that multiple intelligences has been tried with a focus on the age level, where various activities and experiments are possible, crossing subjects in the context of teaching and learning. In contrast, multiple intelligences research for adults is at a time when it is necessary to expand the breadth and depth of research. This is significant not only in expanding and diversifying the application of multiple intelligences theory, but also in taking advantage of the different strengths of individuals and members of the fourth industrial revolution. For this study, on February 27, 2020, Korean journals were searched for 'multiple intelligences', and in addition to a total of 1,617 cases, 22 'multiple intelligences adults', 54 'multiple intelligences college students', and 138 'multiple intelligences teachers' were drawn. Of these, the final 55 papers related to the subject of this study were confirmed and analyzed. After several reviews and corrections, quantitative analysis was performed. The results of the study were presented as item-by-item and inter-item results for the research year and subject, field, content, and methods. Based on the results of the study, discussions and conclusions, limitations of the study, and future suggestions were made. Through this study, we can examine the research trends applied in the context of multiple intelligences in detail and confirm that multiple intelligences can be a useful educational frame to lead the individual's self-realization, growth, and happy life through generations.