메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김나영 (진천 서전유치원) 신나리 (충북대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제30권 제3호
발행연도
2021.6
수록면
389 - 399 (11page)
DOI
10.5934/kjhe.2021.30.3.389

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore the roles of cognitive and affective empathy in developing the theory of mind in young children. Participants of this research were 132 three- to five-year-old children attending kindergartens or child care centers in Chungbuk and 15 head teachers who worked with the children. The theory of mind (ToM) was measured by interviewing children with a battery of true- and false-belief reasoning tasks; i.e., Maxi task and Smarties task, after their parents’ consent to research participation was acquired. A survey was subsequently administered with teachers to measure children"s cognitive and affective empathy. Hierarchical regression were implemented by using the SPSS 22.0 program. Results demonstrated a developmental progress of the ToM between the age of 4 and 5 years; however, there was no gender difference. It was also found that cognitive empathy partially contributed to develop the ToM which was measured by Maxi task, or unintended location transfer experiment; however, affective empathy did not affect the development of the ToM. These findings provide empirical evidences showing that cognitive empathy and affective empathy played different but limited roles in ToM development.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (53)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-590-001846496