우리는 코로나19라는 이전에 경험해 보지 못한 펜데믹의 폭풍 속에 있다. 그 폭풍의 소용돌이는 모든 시간과 삶을 멈추게 하고, 모든 일상에서 우리를 떠나게 한다. 이러한 상황에서 앞으로 코로나19 시대와 그 이후 시대 변화는 어떻게 될 것인가 각 분야의 전문가들이 다양한 견해를 내놓고 있다. 그렇다면 코로나19 시대를 읽는 핵심적인 키워드가 무엇이며 어떠한 변화들이 있는지를 키워드 10가지를 살펴보면 첫째 사회적 거리두기 즉, ‘비대면(Untact)’, 둘째, 불필요한 대면접촉을 피해 의식주, 엔터테인먼트 서비스를 받는 온라인을 기반으로 하는 ‘온택트(ontact)’다. 셋째, 코로나19로 언택트 생활이 보편화되면서 가상공간에서 소통이 증가하게 되면서 새롭게 주목받는 키워드가 ‘AI’와 ‘메타버스(metaverse)’다. 넷째, 코로나19 대응에 있어 ‘신뢰성’은 매우 중요한 요소로 떠올랐다. 다섯째, 무분별한 개발로 생태계 파괴에 의한 영향으로 코로나19가 발생했다는 인식하에 ‘생태 위기’가 키워드로 인식되고 있다. 여섯째, 비대면이 강화되어 온라인소비가 증가하면서 기업들은 소비자들에게 맞는 서비스를 위해 ‘이커머스(e-commerce) 마케팅’으로 새로운 소비 키워드로 떠오른다. 일곱 번째 비대면 상황에서 조직관리 문제나 구성원 정서 관리, 비대면 확대에 따른 소속감에 대한 고민 등이 풀어야 할 문제들이 발생하면서 부각되는 경영조직인 ‘애자일(Agile)’이다. 여덟 번째, 코로나19 장기화로 인해 제한된 생활패턴이 되면서 사람들의 우울감이 증가하며 만들어진 신조어가 ‘코로나 블루(우울증, CORONA BLUE)’다. 아홉 번째, 코로나 상황에서 새로운 문화예술소비 형태로 소위 ‘랜선공연, 전시’, ‘홈루덴스’라는 용어가 새롭게 출현했다. 마지막 열 번째 키워드는 ‘공간’으로 코로나19를 계기로 새로운 공간구조가 재편될 것으로 본다
We are in the midst of an unprecedented pandemic called COVID-19. The whirlpool of the storm stops all time and life, and leaves us from all our daily lives. Under this circumstance, experts in each field are offering various views on what will happen in the era of COVID-19 and the times after that. Then, if we look at 10 keywords to find out what are the keywords for reading the COVID-19 era and what changes there are. First, social distancing, ‘untact’, Second, avoid unnecessary face-to-face contact and receive food, clothing, shelter, and entertainment services. It is ‘ontact’ based on online. Third, as untact life becomes common due to COVID-19, communication in virtual space has increased, and new keywords that are attracting attention are ‘Metaverse’ and ‘AI’. Fourth, ‘reliability’ emerges as a very important factor in responding to COVID-19. Fifth, ‘ecological crisis’ is recognized as a keyword under the recognition that COVID-19 has occurred due to the impact of ecological destruction due to reckless development. Sixth, as non-face-to-face is strengthened, and as consumers’ consumption patterns are rapidly increasing due to restraint from going out and working from home, companies are changing to ‘e-commerce marketing’ to provide services tailored to consumers. It emerges as a consumption keyword. The seventh keyword is ‘Agile’, a management organization that is highlighted as problems to be solved such as organizational management problems in non-face-to-face situations, emotional management of members, and concerns about belonging due to the expansion of non-face-to-face situations arise. Eighth, due to the prolonged COVID-19, travel and outings are restricted, and people’s feelings of depression are increasing as they change to a pattern of living only at home. As this situation continued, a new word, ‘CORONA BLUE’ was born. Ninth, the so-called ‘LAN performance, exhibition’ and ‘homeludens’ have emerged as new forms of cultural and artistic consumption in the Corona situation. The tenth and last keyword is ‘space’, and it is expected that a new spatial structure will be reorganized in the wake of Corona 19.