메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국셰익스피어학회 Shakespeare Review Shakespeare Review Vol.57 No.2
발행연도
2021.6
수록면
179 - 200 (22page)

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The logic of climate-body-skin color, which has been deeply rooted in Western history, is well reflected in Renaissance dramas. This is called "geohumoralism" and it has inner contradictions of fixity and variability for human body. It was used as a propaganda to build Englishness and British Empire in the early modern era. This proves that the racial theory and the concept of racism based on the land-body had already been established logically and politically before the modern race theory appeared. Especially, as the first masquerade of the Stuart Dynasty, Ben Jonson’s The Masque of Blackness tries to offset the hybrid image of King James as a foreigner, and also makes the change of skin color as an imperialist propaganda as a theme. In order to step up into the Great Britain Empire, England was at the moment to establish its identity and thus set Africa as ‘the Other’ to establish its own self. However, Shakespeare’s Othello reveals how obscure the propaganda is and investigates deeply the fact that Moors can not be accepted in a white society. Although Shakespeare shows the holy love between Desdemona and Othello, Iago finally makes Othello ever-changing Moor who is defined by white imperialists. In this respect, these two works thoroughly debunk the English double-sided vision on Africa.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 브리타니아로 오라! 땅을 옮기면 피부색도 변할 수 있다: 『검은 가면극』에 나타난 제국주의 프로파간다
Ⅲ. 무어인을 무어인답게: 『오셀로』에 나타난 지오휴머럴리즘에 입각한 무어인 재생산
Ⅳ. 결론
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0