다양한 형태의 폭력과 국가 간의 크고 작은 무력 충돌이 계속해서 일어나고 있는 현 시점에서 본고는 이사야서가 제시하는 평화에 대한 비전이 무엇인지 살펴보고자 한다. 그리고 그것이 오늘날의 평화 운동에 어떤 방향성을 제시할 수 있는지 알아보고자 한다. 이 연구를 위해 선택된 본문은 평화를 의미하는 단어인 ‘샬롬’이 언급된 구절들과 ‘샬롬’이라는 단어가 언급되지 않더라도 명백하게 평화와 관련된 단락들(이사 2,2-5; 11,1-9; 35,1-10; 65,17-25 참조)이다. 본고에서는 이 본문들을 정경적인 접근을 통해 읽고, 그 안에서 평화라는 주제가 어떻게 전개되는지 살펴볼 것이다. 특히 연구 대상으로 설정된 단락들이 앞뒤 문맥과의 연관성 안에서 어떤 수사학적 메시지를 전달하는지에 주의를 기울이고자 한다. 논의의 편의상 이사야서를 제1부(1-39장), 제2부(40-55장), 제3부(56-66장)로 나누어 살펴보지만 이사야서 전체의 전망 안에서 각각 바라볼 것이다. 이 연구를 통해 드러난 이사야서의 평화에 대한 비전을 요약하면, 이사야서가 제시하는 평화는 근원적으로 하느님이 주시는 평화, 곧 신적인 평화에 대한 것이다. 이 평화는 세상이 주님의 말씀과 법으로 다스려질 때, 세상에 공정과 정의가 자리 잡게 될 때 도래할 것이다. 하느님께서 주실 평화의 주된 내용은 전쟁의 종식과 번영과 축복, 공정과 정의에 의한 통치, 피조물들 사이의 조화, 안전과 안정, 생명력의 충만, 모든 장애의 극복 등이다. 이런 평화에 참여하기 위해 요구되는 자세는 무엇보다 하느님과 올바른 관계를 맺는 것이다. 그런데 아무나 이런 평화에 참여할 수 있는 것은 아니다. 하느님께 의존하지 않고, 불의와 악행을 저지르는 이들은 평화를 누리지 못한다. 이사야서의 평화에 대한 비전은 오늘날 평화를 건설하기 위해 일하는 이들에게 유익한 몇 가지 통찰을 제공한다. 첫째, 이사야서의 평화에 대한 비전은 평화를 건설하는 이들에게 그들이 지향해야 할 평화가 어떤 것인지를 분명하게 알려준다. 둘째, 이사야서는 평화를 건설하는 일이 전적으로 우리에게 달려 있지 않다는 것을 알려준다. 평화는 하느님께서 주시는 것이기 때문이다. 셋째, 평화 증진을 위한 활동은 정의의 실현과 창조질서 보전을 위한 활동과 불가분의 관계에 있다. 마지막으로 이사야서의 평화에 대한 비전에는 사람들 사이에 발생한 갈등을 해결하는 한 방법인 용서에 대한 언급은 거의 없다. 이에 대한 비전은 신약성경의 예수 그리스도의 가르침을 통해 제시된다.
This article endeavors to explore what vision of peace the book of Isaiah provides and to see what directions it can offer to today’s peace movement. The peace movement seems to be stagnated in current circumstances where various forms of violence and skirmishes have been breaking out in succession. The texts chosen for this study are the passages where the word “shalom” is mentioned and the four paragraphs which are clearly related to peace although the word “shalom” does not appear in them(Isaiah 2:2-5; 11:1-9; 35:1-10; 65:17-25). I will read these texts in line with the canonical approach and examine how the theme of peace unfolds in them. In particular, I will pay attention to what rhetorical messages each passage conveys through its various associations with its immediate and adjacent context. For the convenience of discussion, the book of Isaiah will be divided into three parts: the first part (Isaiah 1-39); the second part (Isaiah 40-55); and the third part (Isaiah 56-66). However, each of them will be viewed from the perspective of the entire book of Isaiah. To summarize Isaiah’s vision of peace revealed through this study, the peace presented by the book is fundamentally about God’s peace, or divine peace which contrasts to the exercise of coercive domination by great powers. This divine peace would come when the world would be governed by God’s words and teachings and when justice and righteousness would be universally established. The main contents of this peace include the permanent termination of war, prosperity and blessedness, governance by justice and righteousness, harmony among creatures, safety and security, fullness of life, disappearance of all forms of disabilities, and the like. The attitude required to participate in this peace is, above all, to build a right relationship with God. It is not everyone that can partake in this peace. Peace is not granted to those who do not rely on God, who commit injustice and evil deeds. Isaiah’s vision of peace provides some insights that are beneficial to those who work today to promote peace. First, it clearly tells peacemakers of today what peace they should pursue. Second, it suggests that building peace should be not entirely up to them. It is because peace is given by God. Third, activities for promoting peace are inextricably linked to those who work for the realization of justice and preservation of integrity of creation. Finally, it is peculiar that Isaiah’s vision of peace has little reference to forgiveness which is one of significant ways of resolving conflicts between persons. The vision of forgiveness among people is introduced through the teachings of Jesus Christ in the period of the New Testament.