초등교육 현장에서 그림책은 학년에 상관없이 널리 활용되고 있고 그림책 관련 연구들이 2000년대이후 꾸준히 발표되고 있으나, 초등교육을 다룬 국내 그림책 연구 동향을 파악하고 종합한 연구는 찾아보기 어렵다. 유·초 연계교육과 독서교육이 강조된 2015개정 교육과정이 시행되고 있는 이 시점에서 국내 학술지에 발표된 연구를 중심으로 초등교육에서 그림책이 어떻게 접근되고 활용되고 있는지그림책 활용 양상과 연구 동향을 살펴보고 초등 수업에서 보다 효과적으로 그림책을 활용할 수 있는방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 초등학생을 대상으로 하거나 초등학교 교육현장과 관련된 그림책에 대한 국내 학술지 연구 99편을 6가지 대범주와 32개의 코드로 구성된 분석기준에 근거하여 내러티브 리뷰방식으로 고찰하고 분석하였다. 연구결과 첫째, 지난 20여년간 초등교육에서 국내 그림책 연구들은 꾸준하게 명맥을 유지하며 증가하고 있는 추세이나, 유아교육분야에 비해 상대적으로 연구가 매우 부족한 실정이다. 둘째, 연구대상이 초등 전학년에 고르게 분포되어 있어 그림책은 학년 구분 없이유용하게 활용 가능한 교육매체임을 확인하였다. 셋째, 그림책은 일반 수업활동 자료 및 매체이자 아동의 사회정서 발달을 지원하는 상담 및 치료 도구로서 활용 측면이 확대되었다. 넷째, 언어 및 문학교육에서 그림책의 활용도가 높았고, 교육과정 연계성을 실제적으로 고려한 연구는 상대적으로 적었다. 다섯째, 초등현장에서 서사그림책 위주 활용 경향성이 높았으며, 교수·학습적 자료 유용성과 이야기주제적합성 측면의 접근과 활용이 두드러졌다. 이를 토대로 초등교육에서 보다 다양한 장르의 그림책을 효과적으로 활용하기 위해서 그림책이 가진 다표상성과 상호작용성에 주목한 접근이 필요함을 논의하였다. 또한, 그림책을 사회 및 과학교과 영역으로 확대·적용하고 창의력, 상상력, 문제해결력 등과같은 미래역량 발달을 위한 그림책의 초등교육적 활용 방안을 외국 사례와 함께 제안하였다.
This study aimed to analyze the research trend of elementary picture book studies and explorehow to use picture books more effectively in elementary teaching. We analyzed 99 research articlespublished between 1998 and 2019 in domestic academic journals, using narrative review methods. The analysis criteria were research types, approaches to picture books, picture book genres,developmental areas, research participants, and connection to the elementary curriculum. Regardingthe results of analyzing the trend of elementary picture book research, first, the elementary picturebook research increased for the past 20 years. However, the number of research is still not abundantcompared to the early childhood education field. Second, the research participants were distributedacross all grades, which meant that picture books would be helpful educational media. Third, picturebooks have been used as available teaching materials and as counseling and healing tools for helpingchildren’s social and emotional development. Forth, picture books’ utility tended to be higher inparticular, in the language education areas such as Korean and English subjects and less connectedto the elementary curriculum. Lastly, story picture books tended to be the most used in theelementary education field. They were selected based on the story topics or specific characteristics aslanguage learning materials such as easy vocabulary, simple sentences, or repetitive expressions. Toexpand practical uses of picture books in elementary teaching contexts, the approach to picturebooks focused on their multimodality and intertextuality will be needed. Presenting foreign teachingcases, we suggest that picture books should be used in more various subjects such as social studies,history, or science. They would also be useful to increase elementary students’ imagination,creativity, and problem-solving abilities.