실시간으로 생성되고 확산되는 신어는 현대인의 언어생활에서 큰 비중을 차지하므로 한국어 학습자의 원활한 구어 의사소통과 매체 독해력 신장을 위해서는 신어의 교수·학습이 필요하게 되었다. 이에 따라 본고는 한국어교육을 위한 신어의 개념과 범위를 정하고, 효율적인 신어 교육을 위한 신어의 생성 원리와 생산적인 조어소에 대해 논하였다. 본고는 포털 사이트 ‘네이버’의 ‘오픈사전’에 2017년에서 2018년까지 등록된 신어 2천여 개를 추출하여 연구 목적에 맞게 자료를 정제한 뒤, 각 신어를 조어소로 갈라내는 분석 작업을 실시하였다. 그리고 각 조어소가 몇 개의 신어를 형성하는데 사용되었는지를 집계하였고, 그 결과로 약 21개의 생산적인 신어 조어소를 선정하였다. 이렇게 선정된 신어 조어소의 교육적 활용도를 높이기 위해 조어소의 원어 및 원형식 정보, 형성 방법, 의미 기능, 고빈도로 사용되는 예시 등을 함께 제시하였다.
This study is aimed at defining the concept of the newly coined language and discussing its formation in terms of neologism education for foreign learners. The ultimate goal of this study is to extract and select highly productive word constituent of neologism to enhance efficiency in vocabulary education. The characteristics of the newly coined words that this study wants to select can be summarized as follows: words used for a relatively long period of time, words widely used in daily oral communication, and the words which are not listed in the official dictionaries. Neologism are formed by compounding, derivation, and contraction. Blending is included in compounding, and contraction includes word clipping and initialism. This study suggested a list of 20 highly productive word constituent of neologism, which are extracted from 2,000 newly coined words registered in the 'Open Dictionary' of the portal site 'Naver'. The results of this study is expected to contribute to improving the efficiency of Korean neologism education for foreign learners.