본 연구는 이견 노출 상황에서의 유권자의 인식이 후보 지지 변경에 미치는 영향을 제18대 대통령 선거를 중심으로 분석한다. 본 연구는 정치적 설득의 관점에서 당파성을 가진 개인이 대화 네트워크에서 이견 노출을 경험했을 때 설득이 되는지에초점을 맞춘다. 좀 더 구체적으로 말하면, 사회연결망 속의 개인에 대한 이견 노출의 효과가 응답자의 지지후보에 따라 차별적으로 나타난다는 점을 밝히고자 한다. 본 연구의 분석에 따르면, 이견 노출 상황에 놓여있는 유권자가 대화 상대방에게 영향을 받느냐를 결정하는 것은 단순히 자신과 주변 사람들의 견해가 다른 정도가 아니라 개인의 당파적 성향이 결합되어 있는 사회적 맥락이 핵심적 역할을 한다는 것이다.
In this paper, we study whether the voter’ perception in the cross-cutting exposure environment has an effect on candidate support change using data from the 18th korean presidential election. In terms of political persuasion, we focus on whether the voter with partisan attitude is persuaded when he/she has experienced crosscutting exposure in his/her discussion network. Specifically, we analyze that the effect of cross-cutting exposure on the voter embedded in his/her social network is differentiated by his/her favorite candidate. Our findings suggest that the essential role is not simply the difference between the voter’s political view and his/her discussion parter’s, but the social context embedded in his/her partisan predisposition when deciding whether the voter in the cross-cutting exposure environment is affected by his/her discussion partner.