본 연구는 코로나 19로 인한 사상 최초로 벌어진 교육과정 전 과목 온라인 수업에 관한 연구로 온라인수업으로 진행함에 따른 학과별 문제점과 한계점을 설명하고 대안점을 모색한다. 고등학생 대상으로 FGI와 설문조사로 온라인 학습효과 및 온라인 수업에 적절성에 관한 논의를 하여, 온라인 수업의 다학제적인 학습효과 및 방안을 모색하고자 시작되었다. 해외 온라인 학교 설립과 온라인 공개수업(MOOC)에 관한 이슈를 반영하여 K-MOOC, 즉 수강인원이 제한 없이(Massive), 수강 가능한(Open,) 웹 기반(Online) 강좌(Course)를 2015년부터 2017년까지 130억 예산을 들어 사업에 착수했다. 그러나 온라인 수업을 이용하는 학생과 이수율은 저조했으며, KOCW(Korea OpenCoursWare, 대학 공개강의 공동 활용 서비스)사업 강좌와 중복 사용되는 점 등을 들어 예산과 효율성에 관해 문제가 대두되었다. 코로나 19로 인해 전 교과과정을 온라인 수업으로 진행에 학과별 유형과 특징이 있을 것으로 보고, 학과별 온라인 수업을 적용했을 때에 공통되는 문제점과 한계점을 살펴보았다. 온라인 수업에 관한 공통적인 문제점으로 상호작용과 학업 수준에 따른 플랫폼 개선으로 보았다. 이과는 실습하는 과목에 대한 질적 개선이 두드러지게 보였고, 실시간 온라인 수업 형태보다는 동영상 온라인 수업을 선호하는 것으로 파악되었다. 문과는 학습환경 조성에 다른 기기적인 문제점이 대두되었고, 실시간 온라인 수업에 대해 긍정적인 학습 태도를 보였다. 예체능 학과는 다른 학과보다 온라인 학습하기에 많은 문제점과 한계점이 있었다. 학습자료 부족으로 관련 콘텐츠를 사용함에 저작권 문제와 학습활동 저장 및 유포에 따른 문제, 질의응답이 자유롭지 못한 문제점 등을 고려하여 수업 과정을 적극적으로 참여하지 못하며, 수업 내용전달의 어려움으로 제도적 한계를 가지고 있다. 이 같은 내용을 바탕으로 고등학생 1학년 5명, 2학년 3명, 3학년 2명 총 10명 대상으로 2회에 걸쳐 FGI와 설문조사를 진행했다. 2회로 진행한 FGI의 결과는 온라인 수업은 과학, 수학, 국어, 영어, 상담이론으로 이론 수업에 적합하다고 보았고, 컴퓨터 기기 상태 및 접속상태에 이른 학습집중력 저하와 상호소통이 가장 큰 문제점으로 보았다. 설문조사는 인적사항 이외 10문항으로 온라인 이해, 온라인 학습집중력, 온라인 수업의 학습도움, 온라인 수업의 만족도, 온라인 학습영향력, 온라인 수업 시 다른 활동, 온라인 수업 시 딴생각 정도로 총 10문항으로 구성했으며, 문항 신뢰도 통계량 Cronbach의 알파 0.748로 측정되었다. 분석결과 온라인 수업의 효과를 증대하기 위해서는 학업 수준을 고려한 완충 학습방법에 관한 충분한 상호작용이 이루어져야 할 것이며, 다양성을 갖춘 콘텐츠제작과 제도적 방안이 모색되어야 할 것으로 보인다. 코로나 19로 온라인 교육에 대한 새로운 인식전환이 더 나은 미래 교육문화에 발전적인 안착을 위해서는 다학제 간의 연구가 지속되어야 할 것이다.
This study is a study on online classes in all subjects of the curriculum for the first time in history due to COVID-19, explaining the problems and limitations of each department and seeking alternatives. It was started to find ways to effectively grow online classes by discussing the effectiveness of online learning and appropriateness of online classes through a survey with FGI for high school students. Reflecting the issues related to the establishment of overseas online schools and online open classes (MOOC), the project began with a budget of 13 billion won from 2015 to 2017 for K-MOOC, Massive, and Online courses. However, the completion rate of students using online classes was low, and problems regarding budget and efficiency emerged, citing overlapping use with the Korea Open CoursesWare (KOCW) project course. Considering that there will be different types and characteristics of each department to conduct all curriculum as online classes due to COVID-19, we looked at common problems and limitations when applying online classes for each department. It was viewed as a common problem with online classes as interaction and platform improvement according to academic level. The science department showed remarkable qualitative improvement in the subjects practiced, and it was found that video online classes were preferred over real-time online classes. In liberal arts, other device problems emerged in creating a learning environment, and a positive learning attitude was shown for real-time online classes. The department of arts and physical education had more problems and limitations in online learning than other departments. Due to the lack of learning materials, they cannot actively participate in the class process in consideration of copyright problems, problems caused by storage and distribution of learning activities, and problems of not being free to answer questions, and have institutional limitations due to difficulties in delivering class contents. Based on these contents, a survey with FGI was conducted twice with a total of 10 high school students: 5 first-year high school students, 3 second-year students, and two third-year high school students. The results of the two-time FGI showed that online classes were suitable for theoretical classes with science, mathematics, Korean, English, and counseling theories, and that the biggest problems were poor concentration and mutual communication. The survey consisted of 10 items, including online understanding, online learning concentration, online class learning help, online class satisfaction, online learning influence, other activities during online class, and thinking online with a total of 10 items. Item reliability statistic Cronbach The alpha of 0.748 was measured. As a result, in order to increase the effectiveness of online classes, sufficient interaction should be made on the buffer learning method considering the academic level, and it seems that various contents production and institutional measures should be sought. A new perception shift on online education due to COVID-19 should be a continuous study for a better future educational culture.