본 연구의 목적은 청소년 소비자가 올바른 의사결정을 할 수 있도록 유도할 뿐만 아니라, 청소년 스스로 자신의 소비생활 정도를 진단해 볼 수 있는 과시소비 성향 측정을 위한 척도를 개발하고자 하는 것이다. 선행연구를 통해 총31문항을 추출하여 1000명의 청소년 소비자를 대상으로 연구를 실시하였으며, 안면타당도, 내용타당도, 표면타당도 등의 타당도 및 신뢰도를 체계적으로 검증하였다.
통계적 검증 결과 최종 4개 요인의 18개 항목의 척도가 개발되었으며, 4개의 요인은 (1)수입품 및 유명상표 과시요인 (2)고가품 과시요인 (3)유행추구 과시요인 (4)지위상징 과시요인이다.
The purpose of this study was to develop a standardized scale to measure adolescent consumer’s conspicuous consumption. A preliminary 31-item scale was developed through a literature review. 1000 adolescent consumers responded to an online survey using the preliminary scale. This research was supported by the surveys conducted to consumers who are middle school & high school students. This research was made with the intention of not only supplying the academic data on the adolescent consumer’s conspicuous consumption but also understanding the adolescent consumer’s basic conspicuous consumption behavior. Then A series of tests, such as test-retest, item-to-total correlation, Cronbach’s reliability coefficient and factor analysis, were conducted using the survey data. The final scale with 18-items was constructed in the end. The adolescent consumer’s conspicuous consumption Scale for Consumers consisted of 4 factors.