세계적인 기후변화 및 코로나19 팬데믹 경험으로 인해 기업 경영의 화두로 지속가능성이 대두되면서 비재무적 요소를 고려한 ESG가 기업 경영의 핵심 패러다임으로 주목받고 있다. 유통기업 또한 급변하는 경영환경 속에서 지속성장의 발판을 마련하기 위해 ESG를 경영에 적극 도입하고 있는 상황에서, 유통산업의 ESG 활성화를 위해 산업적 특성을 충분히 고려한 대응 방안이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 국내외 유통 4개 기업, 월마트, 아마존, 이마트, 쿠팡을 대상으로 기업보고서와 홈페이지 및 인터뷰 내용을 바탕으로 ESG 전략과 사례를 분석하고, 시사점을 도출하였다. 우선 ESG 이해를 위한 지속가능성과 CSR, CSV 및 SDGs의 개념 정리를 통해 ESG는 지속가능성보다 구체적인 실행의 개념으로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 유통산업에 있어 ESG는 투자자 및 소비자가 기업을 평가하는 중요한 요소로서, 사회공헌 활동의 일환이 아닌 지속가능성장을 위한 경영의 핵심으로 이해할 수 있다. 또한, 사례기업의 ESG 경영 평가를 실시하고 있는 기관을 중심으로 평가지표와 항목 조사를 통해 평가기관별 고유의 모델로 평가하고 있어 그 결과가 상이하여, 산업적 특성이 고려된 평가 기준이 필요함을 확인하였다. 이러한 개념과 현황 이해를 바탕으로 4개 기업의 ESG 주요 활동을 분석한 결과, 유통기업은 소비자와 직접적으로 맞닿아 있는 E(환경)관련 활동에 좀 더 적극적이며, S(사회적 책임) 분야는 최근의 유통산업의 비즈니스 변화에 따른 양적 성장의 성과 대비, 인권문제 등 질적 성장의 성과 측면은 다소 미흡했다. G(지배구조) 분야는 국가 및 온-오프라인에 따른 대응과 실천상황이 서로 상이했다. 특히, 쿠팡의 경우에는 비즈니스 모델과 성장 과정이 ESG 성과로 연결되고 있었으며, ‘로켓배송’ 실현을 위한 물류의 프로세스 단축 및 인프라 구축을 통해 친환경 및 사회적 가치 창출의 경영을 실천하고 있었다. 유통산업은 시장의 변화에 민감한 특성상 ESG는 지속성장을 위한 시대적 흐름이라 할 수 있다. 플랫폼화 되어가는 유통생태계의 새로운 정의와 중소 유통기업을 위한 ESG 스탠다드의 마련과 함께 디지털 ESG 경영 체제를 향한 지원과 노력이 필요한 시점이다.
With the term ‘sustainability’ emerging as a topic of corporate management due to global climate change issues and COVID-19 pandemic, ‘ESG’, which considers non-financial factors is highlighted as a key paradigm for corporate management. Since distribution enterprises are actively introducing ESG into their management to gain a foothold for sustainable growth in this fast-changing business environment, now is the time to come up with a counterplan considering industrial characteristics sufficiently for activation of ESG in distribution industry. Accordingly this study aims to analyze ESG strategies and cases in distribution enterprises and draw suggestions based on reports on ESG activities of four major enterprises Walmart, Amazon, Emart, and Coupang and their homepages and interviews. In the first place, after redefining the concepts sustainability, CSR, CSV, and SDGs for understanding ESG, it was found that they perceived ESG as concrete implementation concept rather than sustainability. Since in distribution industry, ESG is an important factor for evaluating performance among investors and consumers, it can be understood as a key for management for sustainable growth rather than a part of corporate social responsibility. Moreover, as organizations responsible for evaluation of enterprises’ ESG management are conducting evaluation indicators and items investigation with their unique model, the results are different and thus it is found that evaluation standards taking industrial characteristics into consideration would be needed. As a result of analyzing four enterprises’ ESG activities based on such concepts and present situation, it was found that distribution enterprises were more actively participating in E(environment) related activities which were directly related to consumers and in S(social) field, qualitative growth outcomes including human rights issue were somewhat insufficient, compared to quantitative growth outcomes with the recent business changes in distribution industry. In G(governance) field, country and online · offline-specific coping and practice situations were different. Especially in Coupang, business model and growth process led to ESG outcomes and they were practicing ecofriendly and social value creation management by shortening the logistics process for realizing ‘Rocket Delivery’ and constructing infrastructure. As distribution industry is sensitive to market changes, ESG can be said as a big trend for sustainable growth. Now is the time to give a new definition of distribution ecosystem that is being platformization and establish ESG standards and simultaneously provide support for digital ESG management system and make subsequent efforts.