메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정태종 (단국대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第38卷 第6號(通卷 第404號)
발행연도
2022.6
수록면
49 - 56 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (8)

초록· 키워드

오류제보하기
In the 1900s, the Korean government imported architectural and medical professionalism from the West while adopting modernization in the process. Professionalism was spontaneous and autonomous in Western countries, but in Korea strong governmental regulations and restrictions were imposed. This study aims to review and compare the educational systemicity involving 68 architectural courses, 40 medical schools, 30 architectural firms, and 46 accredited tertiary medical hospitals of architectural and medical professionals in Korea. This research revealed that the educational system in the medical field is extremely subdivided and specialized, but the architectural field is integrated with a tendency to be generalized. Although the architectural design field has drastically changed from architectural engineering to a five-year undergraduate educational system with Korean architectural accreditation, the medical educational system has only had minor changes after being systematized. Lastly, the clinical education programs in hospitals are accredited by official organizations, however the architectural practice programs will need accreditation to overcome issues within the architectural practice educational system.

목차

Abstract
1. 서론
2. 한국 전문가주의 교육 체계성의 이론적 고찰
3. 한국 건축학 분야와 의학 분야 교육 체계성
4. 한국 건축학 분야와 의학 분야 전문가주의의 비교
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-540-001328057