본 연구의 목적은 중국 문화산업 산업연관표를 작성, 이를 이용하여 중국 문화산업의 경제적 효용을 정량적으로 분석 분석하여 중국 문화산업의 정책 수립 촉진에 기여하고 있다. 이를 위해 중국 통계국에서 2018년 산업연관표 153개 부문 중 사무용 기계, 신문과 출판, 라디오·텔레비전·영화·영상녹음 제작 등 12개 산업으로 선정, 분석하였다. 분석 결과 문화산업의 생산유발계수는 대부분 제조업에 비해 낮은 생산유발효과를 보여 문화산업을 재미와 관심의 대상으로 인식하면서도 간과하고 있다. 둘째, 문화산업이 다른 산업의 발전을 위해 없어서는 안 될 중간재 역할을 하지 못하며, 문화산업의 수요변화가 제조업의 수요변화에 큰 영향을 미치지 않는다는 것을 뜻한다. 셋째, 문화산업은 32개 산업 중 제조업보다 높으나 서비스산업에서는 부동산사업을 제외하고는 제일 낮은 소득유발효과를 나타나며, 32개 부분 중 19위를 차지하고 있다. 넷째, 중국 문화산업이 생산활동을 수행함에 있어 제조업과 건설업보다 필요한 노동력을 유도하는 일자리 창출 산업으로서의 역할을 제대로 하지 못하고 있다는 뜻이다. 끝으로 문화산업의 최종수요액 24,210.4 억 위안을 국가경제에 투입할 경우 문화산업의 생산유발액은 39,817억위안, 세금유발액은 1,009억위안, 소득유발액은 6,792억위안, 그리고 부가가치유발액은 12,933억위안으로 나타났다. 본 연구는 중국 통계청의 2018년 산업연관표를 활용하여 그동안 소홀했던 문화산업의 역할을 거시적 입장에서 계량화하였다는 점에서 그 의미를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to prepare a table related to the Chinese cultural industry and use it to quantitatively analyze and analyze the economic utility of the Chinese cultural industry to promote the policymaking of the Chinese cultural industry. To this end, the China National Statistical Office selected and analyzed 12 industries out of 153 sectors of the 2018 industry-related table, newspapers and publishing, radio, television, film, and video recording production. As a result of the analysis, most of the production inducement coefficients of the cultural industry are lower than those of the manufacturing industry, so the cultural industry is recognized as an object of fun and interest but overlooked. Second, it means that the cultural industry does not act as an indispensable intermediate for the development of other industries, and that the change in demand of the cultural industry does not have a significant impact on the change in demand of the manufacturing industry. Third, the cultural industry ranked 19th out of 32 sectors, higher than manufacturing. Fourth, China"s cultural industry does not play a role as a job-creating industry that guides the necessary labor force when carrying out production activities. Finally, when the final demand of the cultural industry was injected into the national economy, the production inducement of the cultural industry was 39,81.7 billion yuan, the tax inducement was 100.9 billion yuan, the income inducement was 679.2 billion yuan, and the value-added inducement was 1293.3 billion yuan. The significance of this study is to quantify the role of the cultural industry, which was previously neglected, from a macro perspective, using the 2018 Industrial correlation table from the National Statistics Office of China.