본 연구에서는 한국 청소년에게서 신체화 증상의 기제를 이해하기 위해 학업 부담감, 지각된 부모의 양육 태도, 부정적 정서, 및 감정표현불능증과 신체화 증상 과의 관계에 대해 알아보았다. 232명의 중, 고등학생을 대상으로 상관과 단계적 중다 회귀 분석을 사용해 자료를 분석한 결과, 신체화 증상, 학업 부담감, 부정적 정서, 및 감정표현불능증 등이 상호 상관이 큰 것으로 나타났고 청소년이 지각한 부모의 방치와 학대가 신체화 증상과 큰 상관을 보였다. 중다 회귀 분석 결과, 신체화 증상을 설명하는데 가장 유의미한 변인은 부정적 정서였으며, 다음으로 아버지의 방치하는 양육행동, 어머니의 학대, 성, 아버지의 비일관적인 양육행동, 학업 스트레스, 스스로 평가한 성적이 포함되었다. 부정적 정서를 설명하는 요인으로는 학업 스트레스, 감정표현불능증, 어머니의 학대, 아버지의 비일관적인 양육행동이 포함되었으며, 학업 스트레스를 설명하는 요인들로는 어머니의 과잉 간섭, 아버지의 합리적인 설명, 감정표현불능증, 성, 스스로 평가한 성적, 어머니의 과잉 기대, 전체 석차, 어머니의 애정 등이 포함되었다. 이들 결과의 의미와 성차와 연령에 따른 차이점 등이 논의되었고, 청소년의 정신건강을 향상시키기 위한 시사점이 제안되었다.
The present study examined the relationship of academic stress, negative affectivity, alexithymia, and perceived parenting behavior to somatization to investigate the mechanism of somatization in korean adolescents. The participants were 232 middle and high school students, and correlation and stepwise multiple regression analyses were conducted. The results showed that academic stress, negative affectivity, alexithymia, and somatization were significantly related each other and correlations between somatization and parent's neglect and abuse were also significant. Negative affectivity score best explained somatization, and father's neglect, mother's abuse, sex, father's inconsistent parenting behavior, academic stress, and self-rated academic achievement were significant factors also. Negative affectivity was explained by academic stress, alexithymia, mother's abuse, and father's inconsistent parenting behavior. And academic stress was explained by mother's over interference, mother's high expectation, academic achievement level, and mother's love. The meanings of these results and differences according to sex and age, and suggestions for improving adolescents' mental health were discussed.