본 연구는 국제결혼가정을 중심으로 다문화 청소년들의 자아정체감이 진로성숙도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 국제결혼가정 분포가 높은 경기, 서울, 전남, 충남에 소재하는 10개 초, 중, 고의 일반학교와 대안학교에 재학 중인 13세-20세의 125명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구결과 첫째, 일반특성에 따른 자아정체감 차이에서는 학교형태와 학업성적, 한국어실력, 국가소속감이 하위요인에 영향을 미치는 반면, 진로성숙도의 경우 성별, 학교형태, 학업성적이 높을수록, 한국어실력 좋을수록 국가 소속감의 이중적 자기규정의 변인이 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자아정체감과 진로성숙도는 상관관계가 있으며 진로성숙도 평균에 영향을 미치는 자아정체감 하위요인은 ‘자기수용성’과 ‘미래 확신성’으로 나타났다. 마지막으로 자아정체감의 하위요인과 진로성숙도 하위요인의 중다회귀분석에서 주체성은 진로성숙도의 결정성(-), 미래확신성은 진로성숙도의 결정성(+), 주체성은 진로성숙도의 관여성(-), 자기수용성은 진로성숙도의 관여성(-). 주도성은 진로성숙도의 독립성(+), 미래확신성은 진로성숙도의 성향(+), 자기수용성은 진로성숙도의 타협성(+)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 다문화청소년들의 자아정체감이 높을수록 진로성숙도가 높고, 자기수용성과 미래 확신에 대한 믿음을 가질수록 학교적응과 진로를 잘 수행할 수 있음을 의미한다. 이것은 국제결혼가정 자녀의 일반학교와 대안학교 차이에 따른 개별화를 통하여 이중문화라는 어려움을 극복하고 다문화 사회의 주역으로 성장 할 수 있도록 진로교육 및 상담현장에서 활용할 수 있는 근거가 된다. 이러한 결과를 토대로 다문화 청소년들의 이중적 자기규정에 기반을 둔 자아정체감과 이에 따른 진로성숙도에 대한 보다 많은 상담 필요성에 대한 시사점 및 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study focuses on the Influence of the Ego-identity of a child from an international marriage on career maturity of multicultural youth. The questionnaires were done by 125 students in 13-20 years old who attend general schools and alternative schools of 10 primary schools, middle schools and high schools located in Gyeonggi, Seoul, Jeonnam and Chungnam where families of international marriage are intensively distributed. The results of this study are as follows. First, while school type, scholastic achievement, fluency in Korean language and national identity affect sub-factors with respect to the difference in the ego-identity based on general characteristics, it is found that dual self-regulation of national identity affects sub-factors of variables when gender, school type, scholastic achievement and higher and fluency in Korean language is better in the case of career maturity. Second, it is found that ego-identity and career maturity are in correlation and the sub-factors of ego-identity which affects the average of career maturity are self-receptivity and confidence in the future. Finally, it is found that subjectivity affects the determination of career maturity(-), confidence in the future affects the determination of career maturity(+), subjectivity affects the involvement of the determination of career maturity(-), self-receptivity affects the involvement of career maturity(-), initiative affects the independence of the career maturity (+), confidence in the future affects the career maturity(+) and self-receptivity affects the compromise of career maturity(+) in the multi regression analysis of sub-factors of ego-identity and those of career maturity. This may implies that the higher ego-identity of multicultural juvenile is the higher career maturity is and if they trust self-receptivity and confidence in the future to heighten the above they well adapt to the school and perform the curriculum in accordance with their course. Thus, this result becomes the milestone that can be utilized in the field of career education and consultation so that children in the family of international marriage can overcome the difficulty of double culture through difference and individualization of general school and alternative school as the principal of multicultural society. Further, it suggests that more consultation is required in the aspect of ego-identity based on the double self-regulation of multicultural juvenile and its career maturity.