최근 웹툰 산업이 비약적으로 확장되면서, 만화 전문 에이전시의 역할 변화의 중요성이 주목받고 있다. 웹툰 형성 전후, 만화 에이전시의 역할을 만화전문출판사나 작가 개인이 담당했다면, 2003년 이후 대형 포털사이트에서 웹툰이 서비스되어 큰 인기를 얻고, 2차 저작권 사업이 활성화 되면서 2009년 만화 전문 에이전시 설립이 본격화되었다. 2003년에서 2012년 사이는 다음과 네이버의 독과점 시장으로, 이 당시 만화 에이전시의 역할은 2차 저작권관리와 계약 관리가 주 업무였다. 2013년 웹툰 유료화 성공 이후, 만화전문플랫폼이 폭발적으로 증가하여 유통 체계가 독점에서 비독점 체계로 변화하면서, 만화 에이전시의 역할은 신인 작가 발굴과 육성, 작품 기획, 플랫폼 중개가 주 업무로 변화하였다. 한편, 2015년 전후, 웹소설을 웹툰화한 노블코믹스가 유료 매출 시장을 견인하면서, 이를 위한 웹툰 제작 전문 스튜디오의 설립이 본격화 되었고, 이에 따라 만화 에이전시 역할 또한 신인 작가 발굴과 육성보다는 자체 스튜디오 운영과 외부 스튜디오 운영 및 관리, 플랫폼 연결이 주업무로 변화하였다. 2020년 코로나 팬데믹 이후 비대면 시대가 열리고, OTT시장이 확대되면서 에이전시의 역할은 해외 수출을 위한 번역, 홍보, 판로 확보 등으로 영역이 확대되었고, 최근에는 영상화 영역까지 확대되고 있다. 이러한 역할 변화는 웹툰 제작의 분업화, 전문화, 고퀄리티화, 해외 판로 확대, 다양한 직업군 등장 등 순기능도 있지만, 장르 편중화로 인한 지나친 상업주의, 오리지널 스토리의 부족과 창작의 자율성 약화, 작가와 에이전시 간의 불공정 계약, 상향평준화로 인한 신인 작가들의 높은 진입 장벽의 문제, 해외 불법사이트 범람 등 여러 문제점이 노출되고 있다. 이를 개선하고 발전하기 위해서는 오리지널 스토리 개발을 위한 만화 스토리 교육의 강화와 국가지원사업의 확대, MG와 유료 수익에 대한 업계 표준 비율과 권고안을 공유, 국가적 차원에서의 해외 불법 사이트 단속 등이 이루어져야 할 것이다.
As the webtoon industry expands rapidly, the role and importance of a webtoon agency is drawing attention. Comics publishers or individual artists served as a webtoon agency before and after the formation of webtoon but since 2003, webtoons have been serviced on large portal sites and have gained great popularity, and as the secondary copyright business has been revitalized, webtoon agencies started to be established in earnest. The market was monopolized by Daum and Naver from 2003 to 2012, and the main role of a webtoon agency was secondary copyright management and contract management. After the success of webtoon fee-charging in 2013, the distribution system has changed from monopolistic to non-monopolistic one due to the explosive increase of webtoon platforms, and accordingly the main role of a webtoon agency has changed to discover and nurture new artists, plan work, and broker a platform. Meanwhile, as Noble Comics, which turned web novels into webtoons around 2015, led the paying sales market, the establishment of webtoon production studios began in earnest. Therefore, the main role of a webtoon agency has changed to the operation and management of internal and external studios, rather discovering and fostering new artists. With the non-face-to-face era after COVID-19 in 2020 and the expansion of OTT market, the role of a webtoon agency has expanded to translation, publicity, and market securing for overseas export, and recently to the area of video imaging. Although these role changes have positive functions such as division, specialization and high quality of webtoon production, expansion of overseas markets, and emergence of various occupations, there are a variety of problems including excessive commercialism due to genre bias, lack of original stories, weakening of creation autonomy, unfair contracts between artists and agencies, high entry barriers for new writers due to upward leveling, and a flood of illegal overseas sites. Therefore, it needs to reinforce webtoon story education for original story writing, expand national support projects, share industry standard ratios and recommendations for paid revenue with MG(Minimum Guarantee), and crack down illegal overseas sites at the national level, in order to remedy and improve the situation.