청소년의 성별·학년에 따른 성인지 감수성 차이 연구김 경 숙*ㆍ김 한 결**ㆍ선우 현***
요약: 본 연구의 목적은 청소년들의 성인지 감수성의 차이로 인한 문제를 사전에 예방, 해결하고 청소년들의 눈높이에 맞는 성 평등과 성 인권 교육에 필요한 기초 자료를 제공하기 위하여 청소년들의 학년, 성별에 따른 성인지 감수성 차이를 조사 분석하는 것이다. 이를 위해 요인 간 상관분석과 성별?학년 간 차이 분석을 위해 t-검증과 ANOVA 분석을 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위해 전라북도에 소재하는 고등학생 총 2,774명을 설문 조사하여 성인지 감수성을 측정하였으며, 학년, 성별 등 하위 요인들 간의 상관성을 분석하였다. 상관분석 결과, 의식적인 측면과 행동적인 측면 간의 상관은 낮게 나타나는데, 이는 성 평등 의식과 성 인권 의식의 의식적인 측면과 실천 의지의 행동적인 측면은 서로 다른 성질임을 나타낸다. 학년 간 차이 검증에서는 실천 의지의 하위 요인인 실천 정도에서 1학년과 2학년은 차이가 없는 반면, 두 학년은 3학년에 비해 높은 수준을 보였다. 이는 타인에 대한 문제의 제기를 꺼리는 성향 때문이다. 성별 간 차이에서는 남학생 보다 여학생의 성인지 감수성 수준이 높게 나타났는데, 이는 이는 여학생이 남학생보다 성차별 감을 더 느끼고 비판에 적극적이기 때문이다. 결론에서 본 연구에 대한 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 기술하였다.
핵심어: 양성평등, 성인지 감수성, 성 평등 의식, 성 인권 의식, 실천의지
□ 접수일: 2022년 3월 2일, 수정일: 2022년 3월 21일, 게재확정일: 2022년 4월 20일* 주저자, 프로이드심리상담연구소 소장(First Author, Director, Proid Psychological Counseling Research Center, Email: shag3@hanmail.net)** 공동저자, 차의과학대학교 학생(Co-author, Student, Cha Univ., Email: strikeout12@naver.com)*** 교신저자, 명지대학교 심리재활학학과간협동과정학과 교수(Corresponding Author, Professor, Myongji Univ., Email: johann02@naver.com)
A Study of Gender Sensitivity DifferencesBased on Gender and Grade of AdolescentsKyoungsook Kim, Hangyeol Kim, & Hyun Sunwoo
Abstract: The purpose of this study is to prevent and solve problems caused by differences in gender sensibility of adolescents in advance, and to provide basic data necessary for gender equality and sexual human rights education tailored to the needs of adolescents. Investigation and analysis of differences in sensitivity. To this end, t-test and ANOVA analysis were performed to analyze the correlation between factors and to analyze the difference between gender and grade. In order to achieve the purpose of the study, a total of 2,774 high school students located in Jeollabuk-do were surveyed to measure their gender sensitivities, and correlations between sub-factors such as grade and gender were analyzed. As a result of the correlation analysis, the correlation between the conscious aspect and the behavioral aspect is low, indicating that the conscious aspect of gender equality awareness and sexual human rights awareness and the behavioral aspect of the will to practice are different. In examining the difference between grades, there was no difference between the first and second graders in the degree of practice, which is a sub-factor of the will to practice, whereas the two grades showed a higher level than that of the third grade. This is because of the tendency to be reluctant to raise problems with others. In terms of gender differences, female students’ gender sensitivity level was higher than male students’, because female students felt more sexist than male students and were more active in criticism. In the conclusion, the limitations of this study and suggestions for follow-up studies are described.
Key Words: Gender Equality, Gender Sensitivity, Gender Equality Awareness, Gender Human Rights Awareness, Will to Practice