본 연구의 목적은 중등교원 전보제도에 대한 교원의 인식을 분석하여 개선 방안을 도출하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 지역 간 격차 큰 대구광역시를 연구대상으로 선정하여 소속 중등교원들의 전보제도에 대한 인식을 조사하였다. 설문 조사를 통해 대구광역시교육청 소속 중등교원들은 전보제도의 목적으로 ‘교사의 생활근거지 및 희망 근무지 배치’가 가장 중요하다고 응답했고, 중요 원칙에 대해서는 공정성, 형평성, 적재적소 배치의 순으로 중요도를 부여하고 있었으며, 제도에 대한 교원의 만족도는 평균 이상으로 나타났다. 또한 ‘지역에 따라 특정 교사 집단 편중으로 인한 교육 격차 발생’, ‘현행 전보가점제도의 불합리성’, ‘특례·만기이전전보의 과다’, ‘학교 배치에 있어서 공정성과 형평성 결여’ 등을 전보제도의 문제점으로 인식하고 있었다. 본 연구는 효과적인 개선 방안으로 ‘전산전보제’, ‘지역 급지제’, ‘전보가점 제도’, 그리고 ‘신규교사 할당제’ 도입을 제안하였다.
The purpose of this study is to review the awareness of the secondary school teachers who belong to the Daegu Metropolitan Office of Education of the rotation system of teachers, and to suggest the measure for system improvement based on the result. In the survey, the respondents answered that the most important purpose of the system is to ‘appoint teachers to the location where they want to be, and also which is their living base.’ Regarding the important principles of the rotation transfer system of teachers, the respondent gave priority in the order of justice, fairness, and appointing right man in the right place. The degree of teachers’ satisfaction of the system was proved to be above average. As the problems related to the rotation transfer system of teachers, the respondents pointed out ‘regional disparity of education due to concentration of specific groups of teachers in certain region,’ ‘irrationality of current transfer credit system,’ ‘over-flowing special transfer before the term completion,’ and ‘lack of justice and fairness in placement.’ This study suggests the introduction of ‘electric transfer system,’ ‘regional minimum wage system,’ transfer credit system,’ and ‘new teacher quota system.’