연구배경: Covid19 이후 언택트(Untact) 트렌드가 나타나는 동시에 4차 산업혁명이 급속화되며 ICT 기술을 활용한 비대면 서비스가 등장하고 있다. 그중에서도 줄어든 외부활동에 따른 건강관리의 필요성에 따라 ICT 기반 헬스케어 · 피트니스 서비스가 활발하게 개발되고 있다. 이는 고령화라는 사회적 측면과 접근 용이성의 측면에서 일반적인 사람에 비해 노인 집단에게 더욱 유용할 수 있으나 현재 연구 개발은 주로 20~30대의 젊은 층을 타깃으로 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 ICT 기반 스마트 피트니스 서비스를 구성하는 사용자 경험요인을 도출 및 평가하고, 노인 사용자를 위한 스마트 피트니스 설계 방향을 제시함으로써 향후 적합한 서비스 설계에 참고할 수 있는 서비스 시나리오를 제안하는 것을 목적으로 한다. 연구방법: 먼저 ICT 기반 스마트 피트니스 서비스 경험요인 도출을 위해 노인 운동, 디지털 피트니스 및 디바이스 · 콘텐츠 · 시스템 측면의 사용자 경험과 관련한 문헌 연구를 진행하였으며, 사례분석을 통해 사용자 여정 및 터치포인트를 분석하여 세부 경험요인을 구체화하였다. 이후, Kano 모델을 활용한 설문 분석을 진행하여 경험구성요소를 검증하였다. 다음으로 노인 대상 서비스에 적용하기 위한 구체적 방향성에 대해 알아보고자 노인, 노인 운동, 공학디자인, 디지털 헬스케어 분야의 전문가 인터뷰를 실시, 주제 분석 방법론을 활용하여 분석하였다. 최종적으로 분석 결과를 종합하여 노인 스마트 피트니스 서비스 설계 방안을 사용자, 콘텐츠, 디바이스, 서비스 운영의 측면에서 도출하였으며, 사용자 유형별 서비스 시나리오를 제시하였다. 연구결과: 고령자 대상의 스마트 피트니스 서비스 방안으로 4개의 범주와 9개의 하위 항목을 도출하였다. 도출된 4개의 범주는 ‘노인 사용자 유형에 대한 정의’, ‘대상자에 적합한 훈련 콘텐츠 개발’, ‘디바이스의 적합한 활용 방식’, ‘서비스의 적합한 운영 모델 개발’이며, 9개의 하위 항목은 ‘사용자 유형 및 서비스 방향 설정’, ‘데이터 연계를 통한 서비스 확장’, ‘데이터 기반 맞춤 훈련 제공’, ‘고령자의 인지를 고려한 정보 제공’, ‘흥미 유발 및 동기부여’, ‘효율적 활용이 가능한 디바이스 선정’, ‘고령자 편의성을 고려한 디바이스 인터페이스 설계’, ‘서비스 구현을 위한 전달체계 구축’, ‘서비스 관리 및 유지보수를 위한 시스템 체계화’로 구체화하였다. 이를 바탕으로 노인 사용자 유형을 액티브 시니어, 노인성질환 환자, 재활 운동 필요 노인의 3가지로 유형화하였으며, 이에 따른 구체적 서비스 시나리오를 총 9단계로 제안하였다. 결론: 본 연구는 ICT 기반 스마트 피트니스 서비스를 구성하는 경험요인 및 세부 구성요소를 구체화하고 Kano 모델을 통해 평가하여 어떠한 요소가 사용자의 만족과 불만족을 느끼게 하는지 파악하였다. 최종적으로 노인 수요자를 중심으로 한 경험구성요소 및 구체적 적용 방안을 도출하였다. 본 연구를 통해 도출된 노인 사용자 중심의 서비스 방안 및 시나리오는 향후 노인을 대상으로 한 ICT기반 헬스케어 디바이스 개발 시 사용자 중심 서비스 설계의 기반을 위한 이론적 토대를 제공해 줄 수 있으며, 더 나아가 관련 분야 기술 개발이나 리빙랩 운영을 위한 실질적 가이드라인으로 활용할 수 있다.
Background: As the untact trend emerges after COVID-19, the 4th industrial revolution is rapidly accelerating, and non-face-to-face services using information and communications technology (ICT) are emerging. Among them, ICT-based healthcare and fitness services are being actively developed in accordance with the need for health management due to reduced external activities. This may be more useful for elderly groups than general people in terms of the aspect of aging and ease of access, but current research and development is mainly targeting young people in their 20s and 30s. Therefore, the purpose of this study is to derive and evaluate user experience factors constituting ICT-based smart fitness services, and to propose a service scenario that can be referenced to appropriate service design in the future by presenting smart fitness design directions for the elderly. Methods: First, to derive ICT-based smart fitness service experience factors, literature research on elderly exercise, digital fitness, and user experience in terms of device/content/system was conducted, and detailed experience factors were specified by analyzing user journeys and touchpoints through case analysis. Second, a survey analysis using the Kano Model was conducted to verify the experience factors. Third, to find the specific service directions for the elderly, interviews with experts in the fields of elderly, elderly exercise, engineering design, and digital healthcare were conducted and analyzed using the thematic analysis method. Fourth, by synthesizing the analysis, the service design directions for the elderly were derived from the aspects of user, content, device, and service operation, and the service scenarios for each user type was presented. Results: Four categories and nine sub-items were derived for smart fitness service directions for the elderly. The four categories were "Definition of elderly user type", "Developing training contents suitable for target", ‘Appropriate ways to use the devices’, and "Developing appropriate service operation model". The nine sub-items were "Setting user types and service directions", "Extend services through user data association", ‘Providing customized training based on user data’, ‘Providing information considering the cognitive abilities of the elderly’, "Interesting and motivating", "Select devices that can be utilized efficiently", ‘Device interface design considering convenience for the elderly’, ‘Building a delivery system’, and ‘Systemization for service management and maintenance’. Based on this, the elderly user types were categorized into three types: active seniors, the patients with senile disease, and the elderly who need rehabilitation exercise. 9-Step service scenarios were also proposed. Conclusions: This study specifies the experience factors and detailed components that constitute ICT-based smart fitness services and evaluates them through the Kano Model to identify which factors satisfies and dissatisfies users. Experience factors and specific application plans centered on the elderly are also derived. The elderly user-centered service directions and scenarios derived from this study can provide a theoretical basis for user-centered service design when developing ICT-based healthcare devices for the elderly in the future and can be used as practical guidelines for technology development or living lab operation.
Abstract 1. 서론 2. 이론적 고찰 3. ICT 기반 스마트 피트니스 서비스 경험요인 및 구성요소 도출 4. Kano 모델을 활용한 서비스 경험요인 평가 5. 노인을 위한 ICT 기반 스마트 피트니스 서비스 방안 구체화 6. 노인 사용자 유형별 ICT 기반 스마트 피트니스 서비스 시나리오 제안 7. 결론 및 제언 References 초록