(연구배경 및 목적) 실무를 하고 있는 공간디자이너들과 학교에서 공간디자인을 공부하고 있는 학생들 모두에게는 공간디자인 프로세스에서 요구되는 공간디자인 주제를 창의적으로 선정하는 디자인 방법은 매우 어려운 부분이다. 이를 해결하기 위해서는 여러 가지 디자인 사례들과 특히 공모전 수상작들의 디자인 주제들을 연구해봄으로써 다양한 디자인방법론을 조사해보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 국내 공간디자인 관련 공모전의 현황과 특성을 조사하고, 공모전 수상작을 대상으로 작품의 특성과 디자인 주제에 대해서 분석하여 다양한 디자인방법론을 조사해 보는 것이다. (연구방법) 본 연구는 문헌조사와 사례조사로 진행되었다. 문헌조사를 통하여 공간디자인 관련 공모전에 대한 이론적 고찰을 한 후, 온라인상에서‘공간디자인 공모전’을 검색어로 하여 국내 공간디자인 관련 공모전 중에서 인지도가 높고 홈페이지에서 개최 요강과 수상작을 확인할 수 있는대한민국 실내건축대전, 공간디자인대전, 한국 인테리어디자인대전, 주제공모전 4개를 선정하여 사례조사 하였다. (결과) 연구결과, 첫째, 공모전마다 주제, 세부 공모 분야, 공모 자격, 출품 인원, 시상 규모, 마감일, 출품 규격 등이 서로 달랐으며, 공모전별로 개최 요강을 잘 확인하고 매년 주제와 일정에 맞게 정확하게 준비하는 것이 필요하다고 파악되었다. 둘째, 2012년부터 2021 년까지 10년 동안의 대한민국 실내건축대전 수상작 77개를 분석한 결과, 주요 대상 공간은 복합문화공간, 상업공간, 특수공간, 주거공간, 업무공간 순으로 많이 나타났으며, 복합문화공간이 71.4%로 가장 높게 차지하고 있었다. 셋째, 주요 타겟 집단은 대중, 특수 대상, 직장인, 청소년·어린이 순으로 많이 나타났으며, 대중이 80.5%로 가장 높게 차지하고 있었다. 넷째, 디자인 주제는 지속가능성·자연 친화, 전통, 여가 문화, 소통, 힐링, 사회적 배려, 감성·디지털, 기타(팬더믹 이후) 순으로 많이 나타났다.
디자인 주제로 지속가능성과 자연 친화가 각각 23.4%로 가장 높게 차지하고 있었으며, 지구온난화 문제가 심각한 상황에서 앞으로도 중요하게 사용될 디자인 주제로 파악되었다. 마지막으로, 공모전 디자인 주제는 그 시대상과 사회 분위기를 잘 반영하고있는 특징이 발견되었다. (결론) 본 연구는 국내 중요 공간디자인 분야 공모전에 대한 현황을 파악하여 공모전을 준비하는 학생, 일반인, 전문 디자이너들에게 정보를 제공할 수 있고, 공간디자인 관련 교육자와 학생들에게 현재와 미래의 공간디자인 트렌드와 디자인 주제에 대해 디자인방법론적 측면에서 가이드라인을 제시하는 데에 의의를 가진다.
(Background and Purpose) For both space designers in practice and students studying space design at school, the design method of creatively selecting the spatial design subject required in the spatial design process is a very difficult part. In order to solve this problem, it is necessary to investigate various design methodologies by studying various design cases and especially the design themes of contest winners. Therefore, this study aims to investigate various design methodologies by identifying the current status and characteristics of domestic spatial design competitions and analyzing the characteristics and design themes of the competition-winning works. (Method) This study was conducted through literature review and case study. After conducting a theoretical review of the spatial design-related contest through a literature review,‘spatial design contest’was used as a searching term online. Among domestic spatial design related contests, 4 contests(Korea Interior Architecture Competition, Spatial Design Competition, Korea Interior Design Competition, Theme Competition) with high recognition were selected, and a case study was conducted. (Results) The results of the study are as follows: First, it was found that the theme, detailed contest field, contest qualification, number of entries, award size, deadline, and entry standards were different for each contest, and it was necessary to check the guidelines and prepare them. Second, as a result of analyzing 77 winning works of the Korea Interior Architecture Competition for 10 years from 2012 to 2021, the main target spaces were in the order of complex cultural space, commercial space, special space, residential space, and work space, and complex cultural spaces accounted for the highest with 71.4%. Third, the main target groups appeared in the order of public, special target, office workers, teenagers and children, and the public accounted for the highest at 80.5%. Fourth, design themes appeared in the order of sustainability/nature-friendliness, tradition, leisure culture, communication, healing, social consideration, emotion/digital, and others(after the pandemic). Sustainability and nature-friendliness accounted for the highest share at 23.4% each as design topics, and were identified as design topics that will be used as important in the future in a situation where global warming is a serious problem. Lastly, it was found that the design theme of the contest had characteristics that well reflected the phases of the times and the social atmosphere. (Conclusion) This study can provide information to students, the general public, and professional designers preparing for the competition by identifying the current status of competitions in the field of important spatial design in Korea, and to provide space design-related educators and students with current and future space design, and it has significance in presenting guidelines in terms of design methodology on current and future spatial design trends and design topics to educators and students related to spatial design.