본 연구에서는 공학계열 대학교 신입생 74명을 대상으로 일반 물리학 역학 부분 강의에 의한 물리 학습동기 변화를 살펴보았다. 내적 학습 동기 향상을 고려한 강의법을 적용한 실험 집단과 교과서와 판서를 통해 이론적 강의를 주로 진행하는 일반적 강의법을 적용한 통제 집단간의 한 학기 동안의 동기 변화를 측정한 결과 실험 집단에서 물리 학습에 대한 내적 동기 요인이 향상되었음을 확인하였다. 이러한 동기향상은 고등학교 물리2 과목을 이수한 학생들에게 주로 확인되었으며 과학 과목만을 이수한 학생들의 경우 일부 내적 동기가 반대로 저하되는 양극화 현상이 확인되어, 강의 이전의 학습 수준차이는 동기증가를 위해 제공된 학습자료를 받아들이는 데 있어 차이를 유발할 수 있음을 확인하였다. 또한 실험집단에서 내적 동기와 성취도 수준 간에 더 높은 상관관계를 보여 내적 동기 향상이 학습 성취도로 이어지는 것을 확인하였다.
In this study, changes in motivation for learning physics through mechanics lectures were examined among 74 engineering freshmen. We compared the motivational changes over a semester between an experimental group that was taught using a method considering the enhancement of intrinsic learning motivation and a control group that mainly received theoretical lectures through textbooks and chalkboard writings. As a result, it was confirmed that the intrinsic motivation factors for learning physics were improved in the experimental group. This enhancement in motivation was primarily observed among students who had completed the high school ’Physics 2’ course, whereas students who only completed ’Science’ subjects exhibited divergent levels of intrinsic motivation, with some experiencing a decrease. This indicates that prior physics learning levels can influence the reception of motivation-enhancing materials. Additionally, the experimental group demonstrated a higher correlation between intrinsic motivation and achievement levels, confirming that an increase in intrinsic motivation leads to improved learning achievement.