본 연구는 진로전담교사의 진로상담 수행 경험에 대한 질적 연구자료를 종합하여 진로상담에 대한 시사점을 도출하기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위해 진로전담교사의 역할수행에 관련된 질적 연구 14편을 선별하여 질적 메타요약(Qualitative Meta-Summary)(Sandelowski, 2012)의 방법으로 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 진로전담교사의 진로상담 경험은 40개의 축약진술문, 12개의 범주, ‘상담환경’, ‘상담자’, ‘내담자’의 3개 영역으로 정리되었다. 둘째, 상담환경 영역은 ‘학교에서 이루어지는 진로상담의 구조적인 특징을 고려함(28.6%)’, ‘학교급, 학교 유형에 따라 진로상담이 다르게 이루어짐(35.7%)’, ‘진로상담을 수행할 수 있는 안정적인 공간이 확보되지 않음(21.4%)’, ‘업무가 많아 진로상담에 전념하기 어려움(35.7%)’ 등의 범주를 포함하였다. 셋째, 상담자 영역은 ‘진로상담을 하면서 스스로 진로전담교사의 역할과 태도를 정의함(42.9%)’, ‘상담자로서 전문적인 지식, 기술, 태도가 부족하다고 느낌(50.0%)’ 등의 범주를 포함하였다. 넷째, 내담자 영역은 ‘진로상담에 대한 학생들의 인식, 선입견, 선이해로부터 영향을 받음(14.3%)’, ‘내담자의 특성과 요구에 맞춰 진로상담을 수행함(42.9%)’의 범주를 포함하였다. 이러한 분석 결과를 토대로 진로전담교사의 진로상담 역량과 진로상담의 활성화를 위한 제언을 논의하였다.
The study aimed to synthesize qualitative research data on the career counseling experiences of career counseling teachers to derive implications for career counseling. To achieve this, 14 qualitative studies related to career counseling teachers were selected and analyzed using the method of Qualitative Meta-Summary(Sandelowski, 2012). The results of this study are as follows: First, the career counseling experiences of career counseling teachers were organized into 40 abstracted statements, 12 categories, and 3 areas. The main areas were categorized as “Counseling environment”, “Counselor”, and “Client”. Second, the counseling environment area included categories such as “Considering the structural characteristics in schools (28.6%)”, “Conducting the career counseling differently based on the school grades and types of school establishments (35.7%)”, “Lack of stable space for career counseling (21.4%)”, “Difficulty in concentrating on career counseling due to heavy workload (35.7%)”, and so on. Third, the counselor area included categories such as “Defining the role and attitude of career counseling teachers on their own while conducting career counseling (42.9%)” and “Recognizing their lack of professional knowledge, skills, and attitudes as a counselors (50.0%)” and so on. Fourth, the client area included “The impact of students’ perceptions, prejudices, and pre-understanding on career counseling (14.3%)” and “Conducting career counseling based on the clients’ characteristics and needs (42.9%)”. The implication of this research is that it focuses on career counseling and synthesizes previous research findings. Furthermore, it suggests implications for future research that focuses on career counseling and the training of career counseling teachers.