팬데믹을 경험하며 우리는 코로나 이후, 강력한 국가 통제로 가느냐 아니면 시민들의 역량이 강화되어 건강한 사회 건설이냐의 선택의 기로에 서게 되었다. 우리는 팬데믹으로 많은 이들의 안녕과 건강을 위해 생긴 강한 사회적 규범을 경험하였고, 그로 인해 단기간에 질서가 유지되었다. 이는 정치, 경제, 사회, 문화와 개인의 삶에도 영향을 주게 되었다. 코로나 일상으로 오면서 우리는 다시금 타인과 관계를 이루는 문제에 직면하며 옳고 그름의 기준, 앎과 행위, 선한 행위, 행위와 존재, 공동체의 회복의 문제를 생각하게 되었다. 그리고 그리스도인으로서 우리는 신앙공동체를 세우며, 그리스도인과 교회의 이미지 쇄신의 문제를 마주하게 되었다. 스탠리 하우어워스의 덕 윤리는 이러한 시대에 그리스도인을 바른 성품의 사람으로 세우고, 참된 교회 존재를 이루도록 한다. 개인과 공동체의 존재를 성품의 사람, 성품의 공동체가 되게 하여 성품의 사람, 성품의 공동체로서의 교회가 세상에 대조모델로서 기능하게 한다. 이에 본 연구는 포스트 코로나 시대 개인의 성품 회복, 공동체 회복을 이룰 수 있게 하는 스탠리 하우어워스의 덕 윤리에 기초하여 기독교 성품교육을 위한 교수방법을 제시하고자 한다. 먼저 스탠리 하우어워스의 덕과 성품의 특징을 살펴보고, 이를 사라 리틀의 교수방법과 연계하여 기독교 성품교육을 위한 교수방법을 모색해 보고자 한다. 이를 통해 교회, 학교, 사회에서 성품교육을 하여 포스트 코로나 시대, 개인의 성장과 공동체의 회복, 교회의 회복을 이루고자 한다.
As we navigate the pandemic, we confront the pivotal choice between transitioning towards a strong state-controlled society post-COVID-19 or fostering a healthy society grounded in citizen consensus. The pandemic has ushered in robust social norms aimed at safeguarding the well-being and health of many individuals, influencing various aspects of life including politics, economy, society, culture, and personal experiences. In the post-COVID-19 era, we once again grapple with the challenge of establishing meaningful relationships with others and pondering the standards of morality, knowledge, action, altruism, behavior, and communal restoration. Moreover, as Christians, we are faced with the problem of establishing a community of faith and renewing the image of churches and Christians. Stanley Hauerwas" virtue ethics emerges as a guiding framework, positioning Christians as exemplars of good character and fostering the cultivation of virtuous principles within individuals and communities. Accordingly, this study aims to present a teaching methodology for Christian character education based on Stanley Hauerwas" virtue ethics, which positively impacts individual character development, community recovery, and the rejuvenation of the church"s image in the post-COVID-19 era. Beginning with an exploration of the characteristics of Stanley Hauerwas" virtue and character, and drawing insights from Sara Little"s teaching methodologies, we seek to develop effective strategies for character education. Ultimately, our goal is to foster personal growth, communal restoration, and ecclesiastical revitalization in the wake of the pandemic.