현대 사회에서는 문화가 사회를 주도한다는 인식이 확대되고 있다. 소비자들의 문화적 욕구의 증가로 복합적인 문화공간이 요구되면서, 복합문화공간은 빠르게 증가하고 있고 다양한 공간이 생겨남으로써 변화·발달하고 있는 상황이다. 본 연구는 이러한 사회적 추세에 맞추어 복합문화공간을 다양한 경험적 가치가 복합적으로 내재 되어 있는 공간으로 주목하고, 퍼스의 기호학을 중심으로 복합문화공간에 있어서 공간이 가지는 기호학적 특성을 연구해보고자 한다. 본 연구는 연구의 범위를 설정함에 있어, 복합문화공간이 가장 활발하게 생겨나고 있는 서울특별시에 위치하고 있는 곳을 연구의 대상으로 삼았다. 연구의 범위를 보다 더 확실하게 하기 위해서 2017년 이후 오픈한 복합문화공간 중 상업공간에 문화를 접목시킨 단일건물형 공간으로 범위를 규정하였다. 본 연구의 방법으로 국내의 학위논문, 참고문헌, 학술논문 등의 자료를 통해 연구의 분석적 이론을 정리하였다. 퍼스의 기호학적 개념을 통해 공간의 기호학적 요소를 추출하여, 복합문화공간의 공간 특성을 분석하며, 복합문화공간의 공간이 내포하고 있는 의미와 복합문화공간을 체험하는 사용자와 공간 사이에 일어나는 의미작용을 연구하였다. 복합문화공간의 공간 요소는 사용자에게 메시지를 전달하는 정보체계라는 관점에서 퍼스의 기호개념인 삼원론적 분석체계를 차용하였다. 그 결과, 3가지의 기호 범주를 통해서 9가지의 공간 특성이 도출되었다. 공간에서 도상기호는 시지각적 측면의 공간 요소인 형태, 색채, 재료에서 나타난다. 지표기호는 공간에서 전달적 측면의 요소인 컨셉, 분위기, 동선을 통해 나타나며, 상징기호는 경험, 체험, 인지의 관념적 측면의 요소로 나타난다. 사례분석을 통해 퍼스의 기호학적 측면의 공간 요소는 복합문화공간에서 통합성, 이미지성, 표현성의 공간지각적 특성으로 나타나며, 내포성, 지각성, 유도성의 의미전달적 특성으로 나타나고, 다양성, 상호작용성, 체현성의 인식관념적 특성으로 나타남을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 앞으로 계속적으로 생겨날 복합문화공간의 방향성을 제시하면서, 복합문화 공간의 특성을 분석하기 위한 도구로써 공간의 기호학적 해석에 관한 연구가 이어질 것을 기대 한다.
In modern society, the perception that culture leads the society is expanding. With the increased demand for complex cultural space due to the increase of consumers'' cultural desire, the complex cultural space is rapidly increasing, changing, and developing. Paying attention to the complex cultural space as a space that complexly contains diverse experiential values suitable for this social trend, this study aims to research the semiotic characteristics of complex cultural space focusing on Peirce''s semiotics. As the subject area, this study selected the places located in Seoul Metropolitan City where the complex cultural spaces were the most actively built up. In order to more clarify the scope of this study, the scope was defined as the single building-type space combined with commercial space and culture out of the complex cultural spaces open since 2017. Based on the literary data such as domestic/foreign graduate theses, references, and scientific theses, the analytical theories of this study were summarized. On top of analyzing the spatial characteristics of complex cultural space by extracting the semiotic elements of space through Peirce''s semiotic concept, this study researched the meanings contained in the space of complex cultural space, and also the signification occurring between users of complex cultural space and space. As the spatial elements of complex cultural space would be the information system for delivering messages to users, this study borrowed the triadic analysis system by Peirce''s semiotic concept. In the results, total nine spatial characteristics were drawn through the three semiotic categories. In space, the iconic sign is shown in the spatial elements of visual-perceptual aspect such as form, color, and material. In space, the indexical sign is shown in the elements of transmittive aspect such as concept, atmosphere, and moving line while the symbolic sign was shown in the elements of cognitive-ideational aspect such as experience, taste, and cognition. The case analysis of this study showed that the semiotic characteristics of spatial elements would be shown as the spatioperceptual characteristics such as integrity, image, and expressivity in complex cultural space, as the transmittive characteristics such as connotation, perception, and inducement, and as the cognitive-ideational characteristics such as diversity, interactivity, and materialization. As the results of this study suggest the future direction of complex cultural space that would be continuously built up, there should be more researches on the semiotic interpretation of space as a tool for analyzing the characteristics of complex cultural space.