메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김수연 (연세대학교)
저널정보
한국영미문학페미니즘학회 영미문학페미니즘 영미문학페미니즘 제32권 제1호
발행연도
2024.4
수록면
103 - 136 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The Handmaiden released in 2016 by director Chan-wook Park and screenwriter Seo-Kyung Jung is a cinematic adaptation of Sarah Waters’s neo-Victorian lesbian crime novel, Fingersmith (2002), to Korea during Japanese rule. Both works tell the story of two women, the lady and the maid, and their growth through exploration of female (homo)sexuality and struggles against phallocentric pornography. This paper aims to analyze the feminist politics in the novel and the film from a queer perspective to assess to what extent representations of lesbians and lesbianism anticipate a queer literary vision, which decenters and subverts heteropatriarchy for alternative imaginations of queer living. In order to achieve this goal, I conduct a comparative study focusing on their distinctly different resolutions of these two texts. I conclude that Fingersmith’s ending where Maud repossesses the ruins of the patriarchal house and writes lesbian pornography opens up possibilities for queer interpretations of lesbian subjectivity and queer subversion. On the contrary, The Handmaiden provides a seemingly “happy” dead-end for Hideko and Sook-hee because it romanticizes lesbianism and the fantasy of gynotopia.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0