메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
하주혜 (연세대학교) 김성지 (연세대학교) 오창훈 (연세대학교)
저널정보
한국멀티미디어학회 멀티미디어학회논문지 멀티미디어학회논문지 제28권 제2호
발행연도
2025.2
수록면
333 - 352 (20page)
DOI
10.9717/kmms.2025.28.2.333

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the impact of AI literacy on ethical attitudes using a scenario-based approach. AI literacy, comprising four components—Use & Apply AI, Know & Understand AI, Detect AI, and AI Ethics—was measured using the AI Literacy Scale (AILS). Ethical attitudes were evaluated across four scenarios: personalized healthcare (Medical), AI hiring (Hiring), crime prediction (Crime), and autonomous weapons (Weapon), based on eight ethical principles, including privacy, accountability, safety, and fairness. Participants with higher AI literacy demonstrated more positive attitudes across all scenarios. Use & Apply AI showed the most consistent influence on ethical attitudes, while other components had context-specific effects. Higher agreement with AI technologies also correlated with reduced ethical concerns in Hiring and Weapon scenarios. This study underscores the importance of AI literacy, particularly application skills, in shaping ethical attitudes. It calls for targeted education and public engagement to address the ethical challenges posed by AI technologies.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 논의 및 결론
REFERENCE

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092460019