본 연구의 목적은 중도시각장애인의 진로의식, 진로계획, 진로교육에 대한 요구가 어떠한지 알아보고, 이를 통해 중도시각장애인의 진로와 교육적 요구에 적합한 진로교육의 올바른 방향을 제시하는 데 있다. 연구대상은 전국에 있는 5개 국?공립 및 사립 맹학교 고등부 및 이료재활과정의 중도실명 시각장애 학생 중 문자해독이 어려운 중복시각장애 학생을 제외한 137명을 대상으로 하였다. 이 연구에서 사용한 조사도구는 한국직업능력개발원(1998)에서 개발한 설문지를 바탕으로 하였으며, 선행연구를 참고하여 제작하였다. 제작된 설문지는 예비조사를 거쳐 교육전문가와 시각장애학교 교사들의 의견을 참조하여 수정?보완하였으며, 총 30문항의 설문지를 제작하였다. 수집된 자료의 통계 처리는 SPSS 통계 프로그램을 통해 전산 처리하였으며, 단순한 통계치를 나타낼 수 있는 빈도분석과 집단별로 문항 간 응답비율의 차이검증을 위해 x²검증을 실시하였다.` 본 연구의 결과를 요약하면, 첫째, 중도시각장애인들은 자신의 진로에 대해서 매우 높은 관심을 가지고 있었으며, 진로결정에 있어서 ‘장래성’을 가장 중요하게 생각하고 있었다. 자신의 소질에 대해서 많은 중도시각장애인들이 잘 알고 있다고 응답했으며, 자신의 소질을 직업과 연관시켜 진로로 발전시키고 싶다는 응답이 높게 나타났다. 둘째, 중도시각장애인의 진로계획은 어떠한지에 대하여 장애가 없다는 가정 하에 희망하는 직업으로 ‘자영업?상업’, ‘공무원?행정직’과 같은 비교적 자유롭고 안정적인 직업군에 관심이 많았다. 진로 선택에 있어 가장 어려운 점에 대해서는 남성은 자신의 신체적 장애나 사회의 부정적인 인식에 의한 것으로 보는 반면, 여성은 자신의 신체적 장애와 직업상의 능력 부족으로 보고 있어 남녀 간에 유의미한 차이를 보였다. 졸업 후 자신의 진로계획에 대하여 ‘이료업 선택’이 46.0%, ‘대학에 진학’이 27.0%, ‘이료업이 아닌 다른 직종’ 17.5% 순으로 조사 되었고 이료업 외에 직업을 선택할 기회가 주어진다면 다른 직업을 선택하겠느냐는 질문에 많은 중도시각장애인들이 그렇다고 응답하여 새로운 진로와 직업에 대한 욕구가 높음을 알 수 있었다. 셋째, 시각장애학생의 진로교육에 대한 요구조사 결과, 진로 선택을 위해 이료교육 외에 다양한 직업교과를 교육해야 한다는 의견이 대부분이었으며, 학교의 진로교육에서 강화되어야 할 점으로 ‘다양한 직업에 대한 소개 및 교육’, ‘자신의 소질과 적성에 맞는 진로계발’ 등으로 다양한 진로교육과 상담을 필요로 하고 있었다. 시각장애인에게 가장 적합하거나 앞으로 유망되는 취업직종에 대해서는 ‘안마?침술사’가 가장 높게 나타났으며, ‘물리 치료사’, ‘교사?교수’, ‘공무원?행정직’, ‘컴퓨터 전문가’ 등의 순으로 나타났다. 특히 ‘안마?침술사’에 대한 저시력의 비율이 전맹 보다 3배 정도 높아 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구결과에 근거하여 중도시각장애인들의 진로의식과 진로계획, 진로교육에 대한 요구에 따른 진로교육의 개선방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중도시각장애인의 진로지도에 있어 시대적 흐름과 변화하는 진로의식에 적합한 진로교육을 실시하고, 소질의 개발과 다양한 교육적 특성을 고려한 진로교육 프로그램 개발이 필요하다. 둘째, 중도실명으로 인한 심리적 변화 추이를 파악하여 그에 적합한 상담을 함으로써 심리적인 위기를 극복하고 자신의 진로를 개척할 수 있도록 체계적이고 지속적인 상담과 진로교육이 이루어져야 한다. 셋째, 중도시각장애인이 다양한 직업을 가질 수 있도록 교육환경과 취업할 수 있는 다양한 직종개발을 해야 한다. 이상과 같이 중도시각장애인의 적성과 잠재능력에 따른 교육적 요구에 적합한 직종에 취업할 수 있도록 사회적 책임과 제도적 뒷받침이 있어야 하겠다.
This study aimed at learning the educational needs of persons with adventitious visual impairments for career sense, career plan, and career education, and suggesting a right direction of career education appropriate for educational needs and careers of persons with adventitious visual impairments. The subjects of our study were 137 students with adventitious visual impairments among five national, public, and private high schools for the blind who could read letters. We used the questionnaires based on Korea Research Institute for Vocational Education & Training (1998) as our research tools, and developed the tools by referring advanced research. The questionnaires were amended and supplemented by education professionals and teachers for the blind after the preliminary investigation, and the final version of the questionnaires had 30 questions. Collected data were processed with SPSS Statistic Program, and frequency analysis was carried out in order to show a simple statistics, and X2 verification was carried out in order to verify the difference of response ratio of the questions by groups. The summary of this study is as follows; First, persons with Adventitious Visual Impairments have a great deal of attention to their career, and considered the future of a job as the single most important thing. They answered that they are well aware of their talent, and they want to develop their career by relating their possible occupation with their talent. Second, under the assumption of they don’t have any physical difficulty, they answered that they want to be ‘the self-employed’ and ‘the government employee’ that relatively are free and safe. Male respondents answered that the most difficult aspect of selecting their career was their physical difficulty or society’s negative recognition toward them, but female respondents answered that the most difficult aspect of selecting their career is their physical difficulty or their lack of professional knowledge. 46.0% of them answered ‘the massage and acupuncture industry’ as their plan after graduation, 27.0% of them answered getting higher education as the plan, and 17.5% of them answered ‘other industries rather than the massage and acupuncture industry’ as the plan. In addition, many of them answered that they would take another jobs from ‘the massage and acupuncture industry’ as their career, and this showed the high demand for new career and occupations. Third, the investigation for career education for the blind showed that many of them argued that career education should be diversified, and it was revealed that they need to have diversified education and consulting for career in their responses like ‘the introduction and education for diversified occupations’ and ‘the career development fitting for their talent.’ They answered that the most promising or appropriate occupation for the blind was a massage therapist or an acupuncturist, and a physical therapist, a teacher or a professor, a government employee, and a computer professional are on the list of prospect occupations. Especially, persons with adventitious visual impairments selected massage therapists and acupuncturists as their career three times more than the blind did. Based on these results, we made suggestions for the improvement of career education for persons with adventitious visual impairments in terms of career plan, career sense, and career education. First, persons with adventitious visual impairments should have career education appropriate for changing career sense with the streams of times, and career education programs should be developed in order to develop the talent of students, considering various properties of education. Second, the systematic and continuous consulting and career education should be carried out in order to make persons with adventitious visual impairments develop their career and overcome psychological risks through providing them appropriate consulting by learning their psychological changes from adventitious visual impairments. Third, various occupations should be developed in order that persons with adventitious visual impairments can have various occupations. Like these, social responsibility and institutional supports should be provided in order that persons with adventitious visual impairments can have occupations appropriate for their talent and educational demand.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 목적과 필요성 12. 연구 문제 33. 용어의 정의 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 시각장애의 개념과 정의 42. 중도시각장애인의 정의 및 발생원인 83. 중도시각장애인의 특성 114. 중도시각장애인의 직업재활의 중요성 195. 장애인 진로교육의 의의 246. 시각장애 학생의 진로 실태 27Ⅲ. 연구 방법 331. 연구 대상 332. 조사 도구 333. 자료 수집 354. 자료 분석 36Ⅳ. 연구 결과 371. 중도시각장애인의 진로의식 392. 중도시각장애인의 진로계획 493. 중도시각장애인의 진로교육에 대한 요구 60Ⅴ. 논의 및 결론 691. 논의 692. 결론 및 제언 72참고문헌 74Abstract 78부 록 81