사람들은 새로운 것을 접할 때마다 “신기하다”는 표현을 쓴다. 내 나라를 떠나 다른 나라의 문화를 체험하는 해외여행은 신기함의 연속일 것이다. 이런 새로움, 신기성의 의미가 관광경험의 구조 속에서 어떻게 발현되는지 확인하기 위해 본 연구를 진행하였다. 우선적으로 관광경험의 구조 파악을 위해 관광자 유형을 구분하였다. 그 결과 여행사의존형 관광자(Agency-Dependable Tourist)는 ‘여행사 상품의 선택 - 지역을 대표하는 관광 명소의 방문과 다양한 관광 체험 활동 - 관광지에서의 소비활동을 통한 추억 형성 - 새로운 목적지 추구’라는 관광경험 구조를 갖는 것으로 파악되었다. 또한 자기주도형 관광자(Self-Planned Tourist)는 ‘스스로 계획한 관광 - 현지 사회의 이해를 바탕으로 한 문화적 다양성 인식 - 관광을 통한 자아확장 - 미래 관광의 동기 발현’이라는 관광경험 구조를 갖는 것으로 파악되었다. 이러한 관광경험의 구조 속에서 신기성은 일탈적 신기성(Deviant Novelty) - 특성적 신기성(Characteristic Novelty) - 상징적 신기성(Symbolic Novelty) - 관계적 신기성(Relational Novelty)의 차원을 갖는 것으로 나타났다. 분석결과 여행사의존형 관광자(Agency-Dependable)와 자기주도형 관광자(Self-Planned Tourist)는 신기성에 있어 서로 상반되는 특징을 보였다. 즉 특성적 신기성, 관계적 신기성, 일탈적 신기성을 낮게 느낄 경우 제도권 관광(Institutionalized Tourism)을, 높게 느낄 경우 비제도권 관광(Noninstitutionalized Tourism)을 하는 것으로 나타났다. 반면 상징적 신기성의 경우 여행사의존형 관광자(Agency-Dependable Tourist)가 높게, 자기주도형 관광자(Self-Planned Tourist)가 낮게 느끼는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 신기성을 중심으로 한 관광경험의 구조 통합연구 모형(NoTE Model: Novelty in Tourism Experience Mixed Model)을 구축하였다. 관광경험의 구조는 중층적인 형태를 띠고 있으며, 다양한 개인적인 특징을 바탕으로 형성되기 때문에 많은 연구에서 파악이 쉽지 않음을 지적하고 있다. 하지만 본 연구에서는 통합연구모형 설계를 바탕으로 한 관광유형별 접근을 통해 관광경험의 구조를 파악할 수 있었으며, 이 구조 속에서 신기성의 측정을 통해 관광경험의 면면에 대한 이해가 일정 부분 가능하였다. 본 연구는 관광경험의 구조를 형성하는 핵심적인 요소들을 규명하고, 이 과정 속에서 신기성이 어떻게 작용하고 있는지 검증하였다. 이는 관광지 마케팅이나 관광자 행동의 이해를 위해 큰 도움이 될 것이다. 하지만 본 연구는 근거이론의 코딩과정 자체가 이미 구축된 패러다임 축을 바탕으로 연구 내용들이 재조합된다는 한계점을 가지고 있다. 연구결과가 실무적으로 활용되기 위해서는 더 다양한 관광자 집단을 대상으로 검증되어야 하는 이유다. 또한 본 연구결과에서 나타난 관광자 유형 구분의 특성을 토대로 다른 차원의 집단의 관광경험의 구조를 파악해내고, 이들 세분 집단의 신기성을 측정하는 후속 연구도 지속적으로 진행되어야 할 것이다.
키워드 : 관광경험, 신기성, 제도권 관광, 비제도권 관광, 여행사의존형 관광자, 자기주도형 관광자, 신기성을 중심으로 한 관광경험의 구조 통합연구 모형(NoTE Model)
Many people leave home hoping to meet with new experiences. I conducted the following research in order to check how the meaning of novelty manifests itself within the structure of tourism experience. Preferentially, I classified tourists into different categories to understand the structure of tourism experience. As a result, agency-dependable tourists were found to have a ‘selecting a tour package offered by the travel agency-visiting the tourist attractions that represent the district and various tourism experience programs-making precious memories in tourist spots through consumption-finding a new destination’ structure of tourism experience. In addition, self-planned tourists were found to have a ‘making travel plans for oneself-being aware of the cultural diversity based on the understanding of local society-expanding self-identity through sightseeing-revealing the motive for future sightseeing’ structure of tourism experience. Within the structure of such tourism experience, novelty can be categorized into deviant novelty, characteristic novelty, symbolic novelty, and relational novelty. According to the analysis, agency-dependable tourists and self-planned tourists showed conflicting characteristics in terms of novelty. It indicated that tourists chose institutionalized tourism when they felt low levels of characteristic novelty, relational novelty and deviant novelty, and chose noninstitutionalized tourism when they felt high levels of them. On the contrary, when it comes to symbolic novelty, agency-dependable tourists experience high levels while self-planned tourists experience low levels. Based on this, I built a Novelty in Tourism Experience Mixed Model(NoTE Model) centered on the topic of novelty. Some point out that the structure of tourism experience is difficult to understand in many researches because it has a multi-layered form and was developed based on diverse individual characteristics. In this research, however, I was able to understand the structure of tourism experience by approaching each type of tourism based on the NoTE Model and partly understand the various sides of tourism experience by measuring the level of novelty within the structure. The research investigated the fundamental factors that form the structure of tourism experience and verified the different dimensions of novelty through this process. This will help one comprehend the marking strategies in tourist spots and tourist behavior. However, this research is limited in that the contents of the research are recombined according to a paradigm axis, in which an interpretive breaking point and the coding process of grounded theory are already established. For the results of the research to be practically utilized, the verification has to be aimed at various tourist groups. Also, based on the characteristics of tourist type classification produced by the results of the research, the tourism experience structure of other groups will have to be identified and follow-up research measuring the novelty of these subdivided groups will have to be continuously conducted.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 및 필요성 1제2절 연구의 목적 5제3절 연구 문제 및 용어의 정의 6제4절 연구의 범위 및 구성 8제2장 이론적 배경 11제1절 관광경험과 신기성 11제2절 신기성의 개념 및 측정 23제3장 신기성 도출을 위한 관광경험의 구조 파악 61제1절 연구의 틀 61제2절 변수도출을 위한 탐색 69제3절 제도권 관광자의 관광경험 80제4절 비제도권 관광자의 관광경험 98제5절 관광경험의 구조 119제6절 신기성 척도의 도출 128제4장 신기성의 측정 141제1절 연구의 틀 141제2절 응답자 특성 150제3절 관광자 유형별 특성 155제4절 신기성의 측정 162제5절 관광경험의 구조와 신기성 179제5장 결론 191제1절 연구결과 요약 191제2절 연구의 시사점 및 한계점 198참고문헌 201부록: 설문지 215Abstract 225