이 연구는 중학생을 대상으로 신체활동량과 신체적 자기효능감 및 운동지속수행의 관련성과 그 관계를 규명하여 중학생의 신체활동과 운동습관의 중요성을 고찰하는데 그 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위한 연구대상은 경기도 화성시 소재 H중학교의 남녀학생으로 354명을 표집하였으며, 설문에 불응답 하거나 불성실한 응답자를 제외한 338명의 유효 표본을 확보한 후 연구에 사용하였다. 자료 수집을 위해 사용한 측정도구는 국제 신체활동 설문지(IPAQ), 신체적 자기효능감 검사지, 운동지속수행 검사지이며, 회수된 설문지는 SPSS 18.0을 이용하여 빈도분석, 독립표본 t검정과 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 개인적 특성에 따른 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행의 차이에서 신체활동량의 차이는 여학생 보다 남학생이, 3학년보다 1학년의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 신체적 자기효능감의 차이는 인지된 신체능력과 신체적 자기표현 자신감 모두에서 여학생 보다 남학생이, 2학년보다 1학년의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 운동지속수행의 차이는 경향성과 강화성에서 여학생 보다 남학생의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났고, 경향성에서 3학년보다 1학년의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났으며, 가능성에서 3학년과 2학년보다 1학년의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 신체활동량에 따른 신체적 자기효능감과 운동지속수행의 차이에서 신체활동량 강도에 따른 신체적 자기효능감과 운동지속수행의 모두에서 중강도와 저강도 보다 고강도의 평균이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행의 상관관계에서 신체활동량 및 신체적 자기효능감과 운동지속수행 요인들의 상관관계는 신체활동량 강도에서 저강도가 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 강화성과의 관계를 제외한 모든 요인들 간의 정적 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 다음과 같은 결과를 종합하여 볼 때, 중학생의 신체활동량이 높을수록 신체적 자기효능감과 운동지속수행에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 따라서 신체활동량이 신체적 자기효능감 및 운동지속수행에 중요한 영향을 미치는 변인임을 알 수 있다.
This study explores the relationship among physical activity extent, physical self-efficacy and exercise adherence of junior-high school students. The purpose of this study is verifying the importance of physical activity and exercise habit of students in adolescent period. In order to achieve the study purpose, 354 students attending “H” Junior-high School in Hwaseong city in Gyeonggi-do were asked to answer a questionnaire. 338 answer sheets were secured for statistical analysis after excluding insincere answers and non-responses. As the measurement tool for data collection, International Physical Activity Questionnaire(IPAQ), physical self-efficacy test sheet and exercise adherence test sheet were used. Collected answer sheets were analyzed by SPSS 18.0. Following conclusion was obtained as the result of independent sample t-test, one-way ANOVA and correlation analysis. First, the difference in physical activity extent, physical self-efficacy and exercise adherence dependent on individual characteristics was that boy students were higher in physical activity extent than girl students while 3rd grade students average was significantly higher than the average of 1st grade students. Regarding the difference in physical self-efficacy, boy students were higher both in perceived physical ability and physical self-presentation confidence than girl students while 2nd grade students average was significantly higher than the average of 1st grade students. Regarding the difference in exercise adherence, boy students were higher both in predisposing trend and reinforcing trend than girl students. In the predisposing trend, 1st grade students average was significantly higher than the average of 3rd grade students. In the enabling trend, 1st grade students average was significantly higher than the averages of 3rd grade students and 2nd grade students. Second, regarding the difference in physical self-efficacy and exercise adherence dependent on physical activity extent, the average of high intensity was significantly higher than the averages of intermediate intensity and low intensity both in physical self-efficacy and exercise adherence dependent on physical activity extent. Third, regarding the relationship among physical activity extent, physical self-efficacy and exercise adherence, all factors had positive correlation; except the relationship among physical ability perceived as low intensity in physical activity extent, physical self-presentation confidence and reinforcing trend. According to above results, higher physical activity extent of junior-high school students have more positive impact on the physical self-efficacy and exercise adherence of them. Therefore, it was possible to find that physical activity extent is a variable with important impact on physical self-efficacy and exercise adherence of junior-high school students.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구모형 및 가설 44. 연구의 제한점 65. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 신체활동 82. 신체적 자기효능감 123. 운동지속 164. 선행연구 동향 19Ⅲ. 연구방법 241. 연구대상 242. 연구도구 253. 연구절차 344. 자료 분석 방법 35Ⅳ. 연구결과 361. 개인적 특성에 따른 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행 의 차이 362. 신체활동량에 따른 신체적 자기효능감과 운동지속수행의 차이 433. 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행의 상관관계 46Ⅴ. 논의 481. 개인적 특성에 따른 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행 의 차이 482. 신체활동량에 따른 신체적 자기효능감과 운동지속수행의 차이 513. 신체활동량, 신체적 자기효능감, 운동지속수행의 상관관계 52Ⅵ. 결론 및 제언 531. 결론 532. 제언 55참고문헌 56ABSTRACT 62부록 65